Sökning: "intressentmodellen samhället"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden intressentmodellen samhället.
1. Vilka aktiebolag väljer frivillig revision? En kvantitativ studie om vilka egenskaper svenska aktiebolag har som väljer frivillig revision
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Revisionsplikten borttagande år 2010 innebar att de minsta aktiebolagen inte längre var tvungna att ha en revisor. Revisorns uppgift är att granska företagens finansiella rapporter samt förvaltning. LÄS MER
2. Är hållbarhet hållbart i landet lagom? : En kvantitativ studie om hållbarhet och utdelningspolicy
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Det finns ett växande intresse för konceptet hållbarhet i samhället, vilket även avspeglar sig i hur forskningen utvecklas. Det går att se att nya studier kontinuerligt upprättas med fokus på hur hållbarhet påverkar alltifrån oss som individer till samhället som helhet. LÄS MER
3. Vilka intressenter driver på miljöarbete hos åkerier? : En flerfallstudie om åkeriers intressenter och deras krav på miljöarbete
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund: Hållbar utveckling innebär att människan inte ska äventyra framtida generationers möjlighet att tillfredsställa sina behov. För att främja ekologisk hållbarhet bör företag se över hur de påverkar miljön. LÄS MER
4. Hållbart företagande - moralisk eller rättslig skyldighet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : I takt med det ökade mediala fokus på globalisering och klimathot ställs nya krav på samhället och på att företag ska ta ett moraliskt ansvar för hållbarhetsfrågor. Frågan är om hållbart företagande kan anses förenligt med gällande rätt. Vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
5. Varumärkesbyggnad genom hållbarhetsrapportering : en fallstudie av NCC:s hållbarhetsrapporter mellan 2013–2018
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Varumärket har på senare tid blivit en viktig tillgång i ett företag. Med ett starkt varumärke kan företag särskilja sig från närstående konkurrenter och erhålla ett mervärde för intressenter som kan vara gynnande ur ett företagsekonomiskt perspektiv. LÄS MER