Sökning: "introduktionsperiod"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet introduktionsperiod.

  1. 1. Upplevelser av introduktionsperioder och mentorskap av lärare i ämnet idrott och hälsa : "Det kanske är problemet, att det inte är någon tydlighet i det"

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Frithiof Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; Mentor; Nyexaminerad lärare; Nybliven lärare; Ramfaktorteori; Riktlinjer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning inom området visar att det finns behov av tydligare av introduktionsperioder samt att vad introduktionsperioder ska innehålla är komplext. Syftet med studien är att belysa introduktionsperioder och dess mentorskap från nyexaminerade lärare i ämnet idrott och hälsa och mentorers perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Jag försökte ju bara överleva : En kvalitativ studie om utmaningar som nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Konstantinos Poniris Boström; Karl Johansson; [2023]
    Nyckelord :isolation; bedömning; lärarroll;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att belysa de utmaningar nyexaminerade lärare inom ämnet idrott och hälsa upplevt under sin första tid som yrkesverksam samt vilka avsaknader de känt i form av stöd eller förberedelser från antingen huvudman eller universitetsutbildningen. Studien påvisar att de främsta utmaningar som respondenterna nämner är kopplade till att hitta sin egen lärarstil, att anpassa undervisningen, att planera, att bedöma, en avsaknad av introduktionsperiod och en ensamhet i yrket. LÄS MER

  3. 3. Ny i läraryrket : En enkätstudie med kvantitativa och kvalitativa inslag om mentorskapets betydelse för den nya läraren under dennes introduktionsperiod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Ahlberg; Petra Skött; [2023]
    Nyckelord :Introduktionsperiod; nya lärare; sociokulturellt perspektiv; kvantitativa och kvalitativa enkäter;

    Sammanfattning : Denna enkätstudie med både kvantitativa och kvalitativa inslag syftar till att få ökad kunskap om hur en tilldelad mentor under introduktionsperioden kan påverka den nya lärarens professionella utveckling. Enligt Skollagen (SFS 2010:800), 2 kapitlet §22, ska en nybliven lärare som examinerats tidigast 2014 ha haft rätt till en introduktionsperiod med tilldelad mentor under sitt första läsår i yrket. LÄS MER

  4. 4. Stödstrukturer för nyexaminerade idrottslärare. Får nya idrottslärare rätt förutsättningar? En kvalitativ intervjustudie om vilket stöd som idrottslärare erbjuds eller inte erbjuds under sin första tid i yrket

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jonathan Hedqvist; [2022]
    Nyckelord :Induktionsfas; Introduktionsperiod; Mentorskap; Occupational sociologi; PE teachers; Verklighetschock;

    Sammanfattning : Ämneslärarprogrammet med inriktning idrott är en femårig lång utbildning och efter studietiden förväntas de nyexaminerade lärarna direkt axla sin roll i yrket med allt vad de innebär. För att enklare acklimatisera sig i sitt nya yrkesliv skulle eventuellt en introduktionsperiod med stöd av exempelvis en mentor kunna vara fördelaktigt. LÄS MER

  5. 5. Att etablera en förtroendefull samverkan med vårdnadshavare under introduktionsperioden : En kvalitativ intervjustudie om tiden innan och under coronapandemin utifrån ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Andrea Olson; Johanna Hjerppe; [2021]
    Nyckelord :förtroendefull samverkan; introduktionsperiod; coronapandemi; förskollärarperspektiv; utvecklingsekologisk modell;

    Sammanfattning : Vi upplevde en avsaknad av tidigare studier som har undersökt coronapandemins påverkan på introduktionsperioder i förskolan. Vår studie syftar därmed till att utifrån ett förskollärarperspektiv undersöka hur en förtroendefull samverkan mellan förskollärare och vårdnadshavare har etablerats vid introduktionsperioden under coronapandemin. LÄS MER