Sökning: "involveringsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet involveringsteorin.

  1. 1. Doften av klöver : En studie om hur doft som marknadsföringsfenomen påverkar konsumenten

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Matilda Sederholm; Matilda Fernström; [2011]
    Nyckelord :Marknadsföring; doftmarknadsföring; marknadsföringsfenomen; stamkund; köpprocessen; fysiska rummet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Butikerna inom detaljhandeln har svårigheter med att effektivisera utbytesplatsen. I och med den ökade konkurrensen som råder på marknaden blir det svårt för små- och medelstora företag att överleva. LÄS MER

  2. 2. Butikskoncept "Den nya lilla svarta" : Butikens nya och viktiga roll

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande; Företagsekonomi

    Författare :Malin Landström; Sara Carlsson Odell; [2011]
    Nyckelord :Detaljhandel; sällanköpsvaror; butikskoncept;

    Sammanfattning : Problemformulering: Vilka faktorer är viktiga för medelstora företag inom detaljhandeln för att utforma ett serviceinriktat butikskoncept som en strategi för långsiktig överlevnad? Syfte: Att analysera och utvärdera hur tre medelstora företag fattar strategiska beslut för att utforma butikskoncept och hur kunderna upplever butikskoncept. Metod: Denna studie har utgått från en kvantitativ ansats med kvalitativa inslag. LÄS MER

  3. 3. Vägen till Framgång : En studie om viktiga varumärkesstrategier för svenska medelstora företags långsiktiga överlevnad i klädbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Damla Giray; Bahar Harati; [2011]
    Nyckelord :Medelstora företag; varumärkesstrategier; intern marknadsföring; involvering; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Bakgrund: Klädbranschen har växt oerhört mycket genom tiden där bland annat de förändrande modetrenderna har skapat möjligheter för nya aktörer att ta sig in i marknaden. Med svenska globala aktörer som tagit sig in på den svenska klädbranschen tvingas de övriga företagen att utmärka sig för att överleva bland konkurrenterna. LÄS MER

  4. 4. Ekologisk konsumtion : Endast för övertygade?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Pernilla Regnér Nordlund; Joakim Linde; [2011]
    Nyckelord :Organic consumption; high- and low involved consumers; strategic marketing; Ekologisk konsumtion; involvering; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med anledning av Sveriges ökade ekologiska konsumtion så kommer denna uppsats vidare undersöka ekologisk konsumtion som fenomen och hur företag bör arbeta för att på bästa sätt lyckas nå långsiktig överlevnad med just ekologi som grund. Problem: Vilka faktorer är viktiga för företags beslut om marknadsföringsstrategier gällande ekologiska varor, för att nå långsiktig överlevnad? Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att analysera och utvärdera konsumentbeteende med avseende på ekologisk konsumtion. LÄS MER

  5. 5. Utveckling eller Utbyte? : Små klädbutikers långsiktiga överlevnad

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jenny Chang; Kristen Crump; [2010]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; långsiktig överlevnad; marknadsföring; utbyte; utveckling; transaktionsmarknadsföring; Service management;

    Sammanfattning : Bakgrund - I dagens globala marknad med IT-utveckling i framkant blir det allt svårare för mindre företag att överleva. Stora klädkedjor konkurrerar med stordriftsfördelning ut småklädesbutiker vilket gör det svårare för dem att överleva. För att kunna ha en chans på marknaden måste småklädesbutiker skapa värde på nya sätt. LÄS MER