Sökning: "iscensättning"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet iscensättning.

  1. 1. Tillgängliga material och rum - i spänningsfältet mellan policy och praktik : En intervjustudie med sex förskollärare om deras arbete med utformningen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Englund; Tuva Jonsson; [2024]
    Nyckelord :Attitude; availability; indoor environment; policy enactment; preeschool; Förhållningssätt; förskola; inomhusmiljö; policy enactment; tillgänglighet;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) framgår att miljön ska vara tillgänglig för alla barn och där fokus ska ligga på barnens samspel med både den fysiska och den sociala omvärlden. Dock beskrivs det inte hur detta ska genomföras av förskollärarna i praktiken där vi utifrån egna erfarenheter upplev stora skillnader i hur förskollärare utformar inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Interaktion i kulturskolans instrumentalundervisning : En fallbeskrivning av fiolundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Liselotte Boustedt; [2023]
    Nyckelord :interaction; instrumental teaching; group teaching; one-to-one-teaching; Design for learning; social semiotics; multimodality; stimulated recall; observation; interaktion; instrumentalundervisning; gruppundervisning; enskild undervisning; mästarlära; kulturskola; Design för lärande; socialsemiotik; multimodalitet; stimulerad intervju; observation;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta självständiga arbete ligger i mina erfarenheter av instrumentalundervisning i den svenska kulturskolan tillsammans med mitt intresse för interaktion mellan lärare och elev i likväl en-till-en-undervisning som gruppundervisning. Kulturskolan har gått igenom många förändringar genom historien. LÄS MER

  3. 3. Symbolik som berättarteknik : En semiotisk analys av hur klassamhället skildras genom iscensättningen i Joe Wrights Anna Karenina

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :William Hedström; Felicia Sövgren; [2023]
    Nyckelord :semiotik; symboler; mise-en-scène; scenografi; kostymering; ljussättning; Anna Karenina; samhällsklasser; aristokrati;

    Sammanfattning : I filmen Anna Karenina (Wright, 2012) används mise-en-scène för att skildra det sociala livet hos den ryska aristokratin i slutet av 1800-talet. Men på vilket sätt kan filmens narrativ förmedlas till publiken genom filmens visuella uttryck? Den här uppsatsen undersöker hur iscensättning kan använda symbolik för att skildra en films narrativ. LÄS MER

  4. 4. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER

  5. 5. En komparativ analys av Lars Noréns och Ulf Lundells dagböcker : – genre, subjekt och åldrande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Per Olof Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Lars Norén; Ulf Lundell; autofiktion; dagboksgenren; subjekt; självframställning; åldrande; maskulinitet;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt från dagbokens specifika form av självframställning undersöker uppsatsen åldrande och maskulinitet i Lars Noréns och Ulf Lundells dagboksserier (2000–2022). Frågor som ställs är hur jaget i dagböckerna konstrueras och hur intersektionen åldrande och maskulinitet framställs. LÄS MER