Sökning: "jämföra två olika förskolor"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden jämföra två olika förskolor.
1. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER
2. Rörelse och fysisk aktivitet : En studie om pedagogers förhållningssätt och kunskap om rörelse och fysisk aktivitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka möjligheter och utmaningar som förskollärare upplever i att erbjuda och stimulera barn till fysisk aktivitet på förskolan. Syftet var vidare att jämföra likheter och skillnader mellan förskolor med uttalad och outtalad rörelseinriktning. LÄS MER
3. Stress hos pedagoger på förskolan : En kvantitativ tvärsnittsstudie
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte & Frågeställning Studiens syfte är att ta reda på om stress bland pedagogerna på förskolan existerar och i vilken mängd. Studien undersöker även om det är någon skillnad på stressen beroende på om man är utbildad förskollärare eller barnskötare. Syftet med projektet är även att ge underlag för fortsatt forskning. LÄS MER
4. ”Det är ju egentligen allt”- rektorers perspektiv på hållbar utveckling i förskolan : En jämförelsestudie mellan svenska förskolor i Sverige och Thailand
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra rektorers syn på hållbar utveckling i förskolan i två olika länder, Sverige och Thailand, samt öka kunskapen om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. De frågor som hjälpt oss genom studien är: Hur definierar rektorer begreppet hållbar utveckling? Hur beskriver rektorer att deras förskolor arbetar med de tre dimensionerna inom hållbar utveckling? Vilka likheter och skillnader går att hitta i arbetet med hållbar utveckling på förskolor i Sverige och Thailand? Som metod för studien användes kvalitativa intervjuer där rektorer på svenska förskolor både i Sverige och Thailand inkluderas. LÄS MER
5. Jämförelse utav städmetoder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för byggnadsteknik, energisystem och miljövetenskapSammanfattning : Den här studien handlar om att jämföra två städmetoder som utvärderas. Detta på uppdrag från Utbildning Gävle som hade i avsikt att jämföra UltraH2O som är en typ av avjoniserat vatten och konventionella städmetoder med varandra. LÄS MER