Sökning: "jämförelse av två böcker"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden jämförelse av två böcker.
1. Rapportering om Qatarkrisen : En komparativ studie av nyhetsreportage på Al-Jazeera och Al-Arabiya
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : I mitten av 2017 uppstod en diplomatisk kris mellan Qatar och fyra grannländer, nämligen Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain och Egypten. Som följd av krisen avbröt dessa länder sina diplomatiska förbindelser med Qatar. LÄS MER
2. Från papper till punktdisplay
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Certec - Rehabiliteringsteknik och DesignSammanfattning : Detta examensarbete var ett samarbete med Myndigheten för tillgängliga medier [MTM] och byggde vidare på ett tidigare studentarbete. I studentarbetet utvecklades en prototyp som erbjöd en digital genväg för läsning av papperspunktskriftsböcker. LÄS MER
3. Representation av genus och sexualitet i populära mellanåldersböcker : – och dess didaktiska implikationer
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilken sorts representation som finns i populäramellanåldersböcker från insamlade topplistor för 2022, samt vilka didaktiska implikationer det skapar för lärare i svenskämnet. Syftet mynnade ut i följande frågeställningar: 1. LÄS MER
4. Att se och bli sedd av det heliga : en jämförelse mellan den ortodoxa kristendomens och hinduismens förståelse av den heliga bilden
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Uppsatsen undersöker med hjälp av en hermeneutisk närläsning och en komparativ studie likheter och skillnader mellan ortodox och hinduistisk syn heliga bilder och statyer. Undersökningen har tre jämförelsepunkter: framställning, form och funktion. Undersökningen utgår från två böcker, Pavel Florenskijs Iconostasis. LÄS MER
5. Pojkar och flickors skilda läsförmågor : En litteraturöversikt om vad som kan förklara pojkar och flickors skilda läsförmågor och hur lärare kan arbeta för att kompensera för dessa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Forskning visade att cirka var fjärde pojke har svårigheter med läsningen. Att läsförmågan är mer bristande hos pojkar än hos flickor kan resultera i en senare språkutveckling och vara avgörande för pojkars prestation inom alla skolämnen. LÄS MER