Sökning: "jämförelse läroplaner sverige -argentina"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden jämförelse läroplaner sverige -argentina.

  1. 1. Kristendomens utmärkande särställning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofia Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans läroplaner; kristendom; sociokulturellt perspektiv; särställning;

    Sammanfattning : Kristendomen har historiskt sett i undervisningsplaner och läroplaner haft en särställning i svenska skolan. Läroplanen Lgr 22 med tillhörande kommentarmaterial påvisar en fortsatt särställning för kristendomen inom religionskunskapen. LÄS MER

  2. 2. Demokratiska medborgarideal i läroplaner och kursplaner för samhällskunskapsämnen : En jämförelse av Skottland och Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karl Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Democratic civic ideals; curricula; education; Sweden; Scotland; Demokratiska medborgarideal; läroplaner; utbildning; Sverige; Skottland;

    Sammanfattning : In this Bachelor thesis, I conducted a comparative analysis of democratic citizenship seen through the lens of two countries’ academic curricula. The analysis examines how Sweden and Scotland express their ideals of a democratic citizenship, through curricula learning goals, capacities and courses, i.e. LÄS MER

  3. 3. Teori och praktik i historieämnet : En jämförelse mellan historia i Gy11 och Skolverkets förslag till ny läroplan från och med år 2025

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Dennis Thunell Karabegovic; [2023]
    Nyckelord :Historia; läroplaner; gymnasieskolan; Gy11;

    Sammanfattning : Från och med år 2025 kommer en ny läroplan för gymnasieskolan att implementeras. I och med detta kommer alla ämnen att få ett nytt centralt innehåll, nya kursstrukturer och nya bedömningsstrukturer. LÄS MER

  4. 4. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  5. 5. Sydafrikas och Sveriges läroplan i ett bedömningssystem : En jämförelse om de olika sätten att bedöma barn på - ett dilemma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Therese Lindahl; [2019]
    Nyckelord :Sweden; South Africa; qualitative text analysis; comparative analysis; preschool; assessment; evaluation; pedagogical documentation; Sverige; Sydafrika; kvalitativ textanalys; jämförande analys; förskola; bedömning; utvärdering; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : This is a comparative study based on text analysis of South Africa's and Sweden's curriculum. The purpose of the study is to get an understanding and awareness of the meaning and content of the curricula concerning child assessment. Its focus is to find out about similarities and differences of the assessment and evaluation processes. LÄS MER