Sökning: "jämförelse mellan montessori och LÄROPLANEN"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan montessori och LÄROPLANEN.

  1. 1. Läs- och skrivinlärning i förskolan : En jämförelse mellan kommunala- och montessoriförskolor

    M1-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Camilla Svensson; Christina Wallin; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har undersökt vad det är för skillnad mellan kommunal förskoleverksamhet och montessoriförskoleverksamhet i deras arbete när det gäller läs- och skrivinlärning. Vi har undersökt hur förskolelärarna förhåller sig till den nya reviderade läroplanen 2010 när det gäller läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Estetik i förskolan : en jämförelse mellan förskolor med olika pedagogiska inriktningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Malin Aspenfelt; Therese Westelius; [2009]
    Nyckelord :bild; drama; estetik; förskola; förskollärare; Montessori; musik; Reggio Emilia; rörelse;

    Sammanfattning : Det finns olika pedagogiska inriktningar inom pedagogisk verksamhet för förskolebarn, som t.ex. traditionell förskola, Montessori och Reggio Emilia inspirerad förskola. Oavsett förskolans inriktning handlar det om att göra lärandet lustfyllt för barnen, vilket kan göras genom att pedagoger använder sig av t. LÄS MER

  3. 3. Förskolematematik - En jämförelse mellan Montessori- och traditionell förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erika Klang; Anna Flamholc; [2009]
    Nyckelord :matematik; förskola; Montessori; Vygotsky; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att titta närmare på i vilka sammanhang och under vilka former pedagogerna arbetar med matematiken i fyra förskolor. Vi gör även en jämförelse mellan den traditionella förskolan och Montessoriförskolan utifrån Vygotsky och läroplanen. LÄS MER

  4. 4. Psykisk och fysisk miljö - En jämförelse mellan Reggio Emilia-, Montessori- och Waldorfförskolor i Sverige.

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Dahl; Malin Karlsson; Karin Niklasson; [2009]
    Nyckelord :Barnsyn; milj;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Dagligen då barn kommer till förskolan sker mängder med olika möten, möten med andra barn ochvuxna. Men det sker även ett möte med en förskolemiljö, både en utomhus- och inomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. Kunskap och lärande bland barn - En jämförelse mellan Montessoripedagogers och den traditionella kommunala förskolans pedagogers uppfattningar och kunskap och lärande hos barn

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Louise Hjelström; [2006]
    Nyckelord :lärande; kunskap; traditionell kommunal förskola; Montessoriförskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utröna om det finns skillnader i hur pedagoger ser på barns kunskap och lärande inom en Montessoriförskola och en traditionell kommunal förskola. Tanken är dessutom att få kunskap om hur man ska arbeta med barnen och kunna befinna sig på en nivå som gör att barnen kan känna sig motiverade att inhämta kunskap. LÄS MER