Sökning: "jämförelse mellan olika religion"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan olika religion.

  1. 1. Punktualiseringar av islam och kristendom : En språkvetenskaplig undersökning med diakront perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Signe Wedin; [2023-07-31]
    Nyckelord :Islam; muslim; kristendom; aktör-nätverksteori; punktualisering; kategorisering; partikularisering; diakront perspektiv;

    Sammanfattning : Den här undersökningen anlägger ett diakront perspektiv från en studie genomförd 2015 till ett motsvarande material hämtat 2023, i syfte att kartlägga en del av den rasistiska och islamofobiska diskursen och dess utveckling, och därmed öka kunskapen därikring. Frågeställningarna fokuserar på hur muslimer, islam, svenskar och det svenska samhället framställs och kategoriseras, vilka grundläggande antaganden som dessa framställningar bygger på och hur dessa framställningar och antaganden har förändrats mellan våra respektive material. LÄS MER

  2. 2. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  3. 3. Bilden av kvinnor och män i ett läromedel för religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Theres Linde; [2021]
    Nyckelord :läromedel; kön; genus; religion; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur män och kvinnor framställs i ett aktuellt läromedel för religionskunskap på gymnasiet genom kritisk diskursanalys som metod. Kritisk diskursanalys har fungerat som en grund för att formulera frågeställningarna. LÄS MER

  4. 4. Bilden av kvinnor och män i ett läromedel för religionskunskap

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Theres Linde; [2021]
    Nyckelord :läromedel; kön; genus; religion; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur män och kvinnor framställs i ett aktuellt läromedel för religionskunskap på gymnasiet genom kritisk diskursanalys som metod. Kritisk diskursanalys har fungerat som en grund för att formulera frågeställningarna. LÄS MER

  5. 5. Lärares planering av Religionskunskap 1 : Utmaningar och svårigheter i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Linda Kohlin; [2019]
    Nyckelord :Religionskunskap; religionslärare; kristendom i skolan; kursplan; planering;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar söka svar på två frågeställningar, nämligen: Hur planerar lärare sin undervisning i religionskunskap 1 för att hinna med alla punkter i det centrala innehållet för kursens angivna tid, samt hur kan kristendomens status i Religionskunskap 1 bemötas. De metoder som används i uppsatsen är dels en intervjumetod med två ämneslärare i gymnasieskolan i religionskunskap 1 men även en litteraturstudie. LÄS MER