Sökning: "jämförelse mellan teorier"
Visar resultat 1 - 5 av 405 uppsatser innehållade orden jämförelse mellan teorier.
1. Religion makt och demokratiska möjligheter
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att förstå sambandet mellan demokrati och religion är viktigt för studierna av demokratisering. Uppsatsen syftar till att redogöra om huruvida religion kan vara ett förhindrande element för en demokratisk utveckling. LÄS MER
2. Lågstadieelevers motivation i matematikämnet sett ur ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka yrkesverksamma lågstadielärares uppfattningar och erfa-renheter kring lågstadieelevers motivation i matematikämnet. Motivation kopplas här till be-greppen matematikångest och självförmåga som kan ses som två viktiga faktorer för motivat-ion. LÄS MER
3. Rapportering om Qatarkrisen : En komparativ studie av nyhetsreportage på Al-Jazeera och Al-Arabiya
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : I mitten av 2017 uppstod en diplomatisk kris mellan Qatar och fyra grannländer, nämligen Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain och Egypten. Som följd av krisen avbröt dessa länder sina diplomatiska förbindelser med Qatar. LÄS MER
4. Idrottskulturens påverkan på självkänslan – ur ett genusperspektiv : ”Ingenting är någonsin perfekt, även fast det är väldigt bra”
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : I Sverige finns en allmän uppfattning om att idrotten är god och har en positiv inverkan på såväl individ som samhälle. Däremot är idrottens roll komplex och forskningen på huruvida det finns en korrelation mellan idrottsdeltagande och upplevd självkänsla är mer delad. LÄS MER
5. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER