Sökning: "japansk populärkultur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden japansk populärkultur.

  1. 1. APOKALYPTISK ANIME. Textanalys av Nausicaä från vindarnas dal

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Carl Stenmark; [2017-01-27]
    Nyckelord :japanska; Apokalyptisk anime; Populärkultur; Apokalyps; Dialog; Vindarnas dal; Miyazaki; textanalys;

    Sammanfattning : Animerad film från Japan har blivit populärt även i väst. Den ofta gulliga färgglada visuella stilen som kännetecknar mediet står dock i kontrast till berättelsernas innehåll. LÄS MER

  2. 2. De moderna samurjarnas historia : En analys av historiebruket och historiedidaktikens påverkan inom japansk populärkultur med inriktning mot rörlig media

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kim Råberg; [2017]
    Nyckelord :Historiebruk; Historiedidaktik; Anime; rörlig media; Samurajer;

    Sammanfattning : In the end of 1860 Japan faced a bloody civil war. The 200 year old Tokugawa Shogunate lost its power to the emperor and the Meiji period started. Before that the land was draw in to a civil war. Ronin samurais from all of Japan was gathering in the capital. LÄS MER

  3. 3. Analysing a Harvest Moon : On the translation of role language in Bokujō Monogatari: Hajimari no Daichi for the Nintendo 3DS

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Ásdis Benediktsdottir; [2015]
    Nyckelord :Localisation; translation; video games; Japanese; English; role language; translation studies; Lokalisering; översättning; spel; tv-spel; japanska; engelska; rollspråk; översättningsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis seeks to introduce the concept of role language in translation in the context of video game localisation. There is very little written on the subject of role language in translation from Japanese to English, and none which pertains to role language in video games. LÄS MER

  4. 4. En fristad för fansen - Om japankonvent och deras betydelser för deltagare och arrangörer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Alma Aspeborg; [2015]
    Nyckelord :lek; identitet; gemenskap; prosument; konvent; Japan; cosplay; nördkultur; Cultural Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige har under ungefär tio års tid grupper av ungdomar och unga vuxna med intresse för japansk populärkultur samlats på så kallade konvent. Dessa kan beskrivas som öppna, sociala evenemang där människor som är intresserade av japansk eller ”nördig” populärkultur kan umgås och roa sig. LÄS MER

  5. 5. "Värst vad du har blivit kawaii på sistone!" : En undersökning av slanguttryck, lånord och språkblandning i svensk-japansk subkultur

    L3-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Hanna Rosén; [2013]
    Nyckelord :slanguttryck; lånord; språkblandning; svensk-japansk subkultur; subkultur; slangord; japanska; Japan; japansk populärkultur; anime; manga; cosplay; kawaii; otaku; ungdomsspråk; internetspråk; ackommodation; språkgemenskap; identitet; YOHIO; dayviews; internetcommunity; internetforum;

    Sammanfattning : Japansk populärkultur får allt fler fans i Sverige och svenska ungdomar inspireras av popartister, japanskt mode och framför allt de speciella tecknade serieformerna - manga och anime. Den här uppsatsen behandlar språkandet inom den svensk-japanska subkulturen med fokus på slanguttryck, språkblandning och lånord. LÄS MER