Sökning: "jerome bruner"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden jerome bruner.

  1. 1. Bibeläventyret i praktiken : Ett religionspedagogiskt koncept för grundskolan

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Lars Naeslund; [2018]
    Nyckelord :Religionspedagogik; bibeldidaktik; kulturhistorisk metod; lustfyllt lärande; edutainment; explorativ ansats.;

    Sammanfattning : Under 2017/18 genomfördes Bibeläventyret med cirka trettio tusen mellanstadieelever i Sverige, av licensierade instruktörer, under nio timmar, med elevernas klasslärare som observatörer. Bibeläventyrets pedagogik och material drivs av Svenska Bibelsällskapet, där Svenska kyrkan och frikyrkorna är huvudmän. LÄS MER

  2. 2. Att läsa för att minnas - Berättande och förklarande text / Reading to remember - narrative and expository text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Berättande text; Förklarande text; Lärobok; Minne; Texttyp; Svenska åk 4-6;

    Sammanfattning : Språket är människans främsta redskap för att lära och tänka och som lärare har man som uppgift att ge särskilt stöd till elever med svårigheter, samt låta elever uppleva olika uttryck för kunskap (Skolverket 2011). Trots att elever ska få möta olika uttryck för kunskap och trots att forskare såsom Jerome Bruner (1915-2016) och Peter Gärdenfors (född 1949) betonar berättandets betydelse för minne och lärande, dominerar läroboken och den förklarande faktatexten som kunskapsförmedlare i ämnesundervisningen. LÄS MER

  3. 3. "The Good Swede" : Symbols and Narrative in Swedish Public Aid to the Democratic Republic of Congo

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Vendela Runold; [2016]
    Nyckelord :Democratic Republic of Congo; Congo; DRC; aid; narrative; symbols; anthropology of aid; anthropology; Geertz; Bruner; Lizardo; public aid; Swedish aid; bistånd; svenskt bistånd; Demokratiska Republiken Kongo; Kongo; DRK; Utrikesdepartementet; Sida; humanitärt bistånd; utvecklingssamarbete; biståndsantropologi;

    Sammanfattning : By research and interpretation of official documents published by the Swedish Ministery for Foreign Affairs and the Swedish International Development Cooperation Agency (Sida), this thesis aims to understand and shine a light on the symbols that shape the Swedish public aid culture and how these symbols function in a narrative of what Swedish aid to the Democratic Republic of Congo is and is not. The theoretic framework leans on both the symbolic/interpretative anthropology of Edward Bruner, Clifford Geertz and Sherry Ortner; Omar Lizardo's more contemporary writing on the power of symbols; and Jerome Bruner's psychological perspective on symbols. LÄS MER

  4. 4. Reflektionssamtalets möjligheter och begränsningar : En undersökning om det stöttande reflektionssamtalet som skrivutvecklande metod inom Sfi-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Maja Lind; [2010]
    Nyckelord :reflection conversations; reflection; writing development; scaffolding; reflektionssamtal; reflektion; skrivutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Writing is a critical element for many of the second language learners that I’ve encountered in my work as a Swedish teacher. Therefore, on the basis of Jerome Bruners theories of reflec-tion and learning, was the purpose with this study to examine the scaffolded structured reflec-tion conversation as a method for writing development. LÄS MER

  5. 5. När 600 kilo gräsätande klövdjur blir ett barn - Vilka retoriska medel används för att möjliggöra identifikationen mellan läsaren och Mamma Mu?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Zarko Dalic; [2009]
    Nyckelord :Mamma Moo; rhetoric; identification; picturebook; children’s book; Mamma Mu; retorik; identifikation; bilderbok; barnbok;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka vilka retoriska medel som används för att möjliggöra identifikationen mellan läsaren och huvudkaraktären Mamma Mu.  Uppsatsen använder sig av teorier om berättelser och identifikation, framhållna av Jerome Bruner, Kenneth Burke, och Maria Nikolajeva. LÄS MER