Sökning: "justification"

Visar resultat 1 - 5 av 582 uppsatser innehållade ordet justification.

  1. 1. ChatGPT som ”teolog” En undersökning i teologisk representation hos AI-boten ChatGPT-3.5

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Emil Svensson; [2024-02-20]
    Nyckelord :AI; Artificiell intelligens; ChatGPT; Teologisk representation; Teologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to evaluate theological representation by the AI-chatbot, ChatGPT-3.5. The investigation highlights the representation of four Christian theological traditions: Catholicism, Eastern Orthodoxy, Lutheranism and Calvinism. LÄS MER

  2. 2. RÄTTVISA BORTOM GRÄNSERSJÄLVRESPEKT SOM KOSMOPOLITISK PLIKT : Om global distributiv rättvisa: ett normativt rättfärdigande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Zezo Alnaji; [2024]
    Nyckelord :Global distributive justice; basic structure; coercion; reciprocity; cosmopolitanism; statism; positive and negative rights; self-respect; normative justification; conceptual analysis; reflective equilibrium; public reason; deontological ethics; political philosophy; Rawls; Pogge;

    Sammanfattning : This essay focus on the normative debate between cosmopolitanism and statism in the context of global distributive justice. The notion of basic structure and negative rights examines separately in two questions to understand distributive justice as a global subject rather than only national. LÄS MER

  3. 3. Effektlandsprincipen och gränsöverskridande digital marknadsföring : Marknadsrättsliga principers tillämplighet vid gränsöverskridande digital marknadsföring med särskilt fokus på det svenska detaljhandelsmonopolet av alkoholdrycker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Oliver Edstrand; [2024]
    Nyckelord :Effektlandsprincipen; Ursprungslandsprincipen; E-handel; Alkoholdrycker; Detaljhandelsmonopol; Digital marknadsföring.;

    Sammanfattning : In art. 3 of e-commerce directive, the country-of-origin principle is established, and in terms of cross-border digital marketing actions, it states that marketing actions compliant with the laws of its originating EU member state is considered compliant throughout the union. LÄS MER

  4. 4. The Propaganda of Iran and its Proxies : A study on the cross-group cohesion of Iran, Hezbollah and Hamas

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Gustav Christensson; [2024]
    Nyckelord :Iran; Hezbollah; Hamas; Axis of Resistance; social identity theory; Islamist propaganda; content analysis;

    Sammanfattning : Since the Islamic Revolution in 1979 Iran has employed a deliberate and successful strategy centered around the use and support of various proxies, notably Hezbollah and Hamas who are part of the Iranian led Axis of Resistance. There is a vast literature that has studied different aspects of this Iranian proxy dimension, but relatively little research has been conducted on propaganda as a unifying mechanism. LÄS MER

  5. 5. Främja eller hämma jämställdhet? : En kritisk diskursanalys om hur Aftonbladet rapporterar om manliga respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Carolina Hansson; Vinona Bothe; [2024]
    Nyckelord :fatal domestic violence; critical discourse analysis; stigma; masculinity; femininity; gender; news media; dödligt våld i nära relation; kritisk diskursanalys; stigma; maskulinitet; femininitet; genus; nyhetsmedier;

    Sammanfattning : Med ett kritiskt diskursanalytiskt tankesätt ämnar denna uppsats att studera hur nyhetsmedier rapporterar om manliga offer respektive kvinnliga offer för dödligt våld i nära relation. Syftet med studien är att utreda om nyhetsmediet Aftonbladet i sin nyhetsrapportering bidrar till stigmatiseringen av kvinnliga och manliga offer för dödligt våld i nära relation. LÄS MER