Sökning: "källhantering"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet källhantering.

  1. 1. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robert Lorentzen; [2023]
    Nyckelord :Historiska källor; historiskt källmaterial; källkritik; historisk tänkande; historieundervisning; historielärare; absolut källkritik.;

    Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER

  2. 2. Digitala redskaps betydelse i samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Valentina Haxhaj; Julia Rane; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Informationssökning; Läsning och skrivning; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversiktens syfte är att sammanställa relevant forskning kring hur lärare använder sig av digitala verktyg i undervisning samt hur dom arbetar med med elevers förståelser kring informationssökningar och deras källhantering. Vi har genom olika databaser funnit relevant forskning kring dessa aspekter genom vetenskapliga artiklar, avhandlingar och böcker. LÄS MER

  3. 3. Hur man bevisar historia : En kvalitativ innehållsanalys av fem läroböcker i historia på gymnasiet och dessa framförande av historiska källor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Marcus Tingström; [2023]
    Nyckelord :Source management; source criticism; historical consciousness; learning materials; textbooks; history teaching; historical thinking; Källhantering; källkritik; historiemedvetande; läromedel; läroböcker; historieundervisning; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : A central aspect of Swedish history teaching is to develop one's ability to use history and to develop historical awareness. As a support for the teacher, there are several different textbooks, but the content may differ in terms of both factual knowledge and methods. LÄS MER

  4. 4. ”Det handlar om att söka, granska, tolka och värdera” : En kvalitativ enkätstudie om historielärares uppfattning av källkritik och användning av historiska källor i historieundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sofi Lindell; [2021]
    Nyckelord :historieundervisning; historiskt tänkande; källkritik; källkritisk metod; källhantering; lärares ämnesuppfattning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Ämnesplanen för historia i gymnasiet beskriver att elever ska ges förutsättningar till att utveckla förmågan att ”söka, granska, tolka och värdera källor utifrån källkritiska metoder”. De källkritiska kriterierna är en viktig del av denna metod men bör inte utgöra navet i undervisning. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i Källhantering : En studie om historielärares resonemang kring arbetet med källor, källkritik och källhantering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jack Schöld; [2021]
    Nyckelord :Using sources; historical source material; source criticism; absolute sources; functional sources; history education; history teachers; Källhantering; historiskt källmaterial; källkritik; absolut källbegrepp; funktionellt källbegrepp; historieundervisning; historielärare;

    Sammanfattning : The use of historical source material and teaching in how to do historical analysis of sources is specific subject goal and knowledge requirements in all the upper secondary school's history courses. Previous research has shown that when historical sources and how the handling of these are the content of teaching, social science source criticism is practiced. LÄS MER