Sökning: "källkritik a"
Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden källkritik a.
1. Den etiska nyckeln till Generativ AI : En kvalitativ studie om hur ledare uppfattar etiska utmaningar i användningen av Generativ AI
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : En ökande användning av generativ artificiell intelligens (AI) i olika sektorer har medfört etiska utmaningar som måste hanteras för att säkerställa ansvarsfull och etisk användning av denna teknologi. Syftet med denna studie var att utforska och identifiera de etiska utmaningarna som kan uppkomma genom att analysera ledarnas tidiga erfarenheter av interaktion med och intryck av generativ AI. LÄS MER
2. Publikens förväntningar på dokumentärfilm : En studie om lärarstudenters inställning till och användning av dokumentärer
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : There is a general perception amongst audiences of the documentary film being a truthful retelling of reality. The filmmaker is seen as a lens through which reality is captured in the way it presents itself to the filmmaker. LÄS MER
3. Ett klick ifrån politiken: : Om sociala mediers och ungdomars politiska engagemang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Kunskapsöversikten syftar till att besvara frågorna “Hur påverkar sociala medier ungdomars demokratifrämjande politiska engagemang?” och “Vad säger tidigare forskning om sociala mediers påverkan på ungdomars källkritiska förmåga?”. Metoden har framför allt bestått av litteratursökning i databaserna ERIC, ERC och Swepub. LÄS MER
4. Bortom läroböckerna: Förstärkning av historieundervisningen genom film : En översikt av forskning om film i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This project is about commercial history use with educational purpose, focused on film and whether it contributes to students' knowledge or can only be seen as an entertaining break in the regular education. This project focused on two types of films, featured films and documentaries. LÄS MER
5. Datorspelares informationsintag : Den yttre och inre informationens påverkan på spelupplevelsen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Video games are common hobbies today, and as such they have been studied withinthe field of LIS. However, video gaming is a wide subject, and therefore there still exists areas that have not yet been properly researched. LÄS MER