Sökning: "källkritik religion"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden källkritik religion.
1. ”Jag är själv inte särskilt troende, men jag tycker att religion är viktigt” : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers syn på religionskunskapsämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Detta är ett examensarbete i religionsdidaktik med syfte att beskriva hur gymnasieelever som studerar religionskunskap talar om sin uppfattning om religionsämnet och religionens betydelse för dem. Intervjuerna i studien fokuserade på gymnasieelevernas förväntningar på religion, livsfrågor och undervisning. LÄS MER
2. Förhållningssätt i religionskunskap : En fenomenografisk studie av lärares arbete med allsidighet och likvärdhet i religionsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats ska vara ett praxisorienterat bidrag till såväl lärarprofessionen som till den religionsdidaktiska forskningen. Studien som presenteras här är en intervjustudie om sju verksamma lärares arbete med att undervisa i religionskunskap under styrdokumentens ledord om allsidighet och likvärdhet. LÄS MER
3. En observationsstudie av momentet religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie undersöks hur undervisningen om religion och vetenskap i religionskunskap 1 på gymnasiet kan vara konstruerad i klassrumspraktiken, det vill säga vad som presenteras angående förhållandet mellan religion och vetenskap, samt vad som sker i interaktionen mellan läraren och eleverna. Studien bygger på observationer av en klass och deras lärare under momentet religion och vetenskap. LÄS MER
4. Religionskunskapsundervisning ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att undersöka hur elever i årskurs 9 uppfattar religionsämnet, dess innehålloch arbetssätt. Den empiriska undersökningen avser att besvara syftet utifrån tre frågeställ-ningar som berör hur religionskunskapsundervisningen uppfattas ur ett elevperspektiv, vilkadelar inom religionskunskap som eleverna anser vara väsentliga, vilket eller vilka arbetssätteleverna föredrar när det gäller religionskunskapsundervisningen. LÄS MER
5. Film och andra rörliga bilder som läromedel?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att undersöka gymnasielärarnas användning av rörliga bilder i undervisningen, i olika ämnen där både gymnasiegemensamma-/kärnämnen och profil-/karaktärsämnen finns representera. Undersökningen utgick från antagandet att ovanstående förekommer – men i varierande grad – och sökte därför reda på hur och varför det rörliga materialet används i undervisningssammanhang samt vilka typer av rörliga bilder det handlar om. LÄS MER