Sökning: "kön etnicitet och klass i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden kön etnicitet och klass i skolan.

  1. 1. För att vi ska kunna göra någonting : En konventionell innehållsanalys av elevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Mehnaz Khan; [2022]
    Nyckelord :gender equality; education; business school; management studies; upper secondary school; Jämställdhet; intersektionalitet; företagsekonomi; konventionell innehållsanalys; läroboksbilder;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka gymnasielevers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av jämställdhet i företagsekonomiska sammanhang och i undervisning i företagsekonomi. I detta syfte genomfördes sex gruppintervjuer på tre gymnasieskolor. LÄS MER

  2. 2. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  3. 3. Skolethnos : Inkludering av nyanlända elever i en svensk skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Schneider; [2019]
    Nyckelord :specialpedagogik; nyanlända; inkludering; etnicitet; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Hur ser inkludering ut i svenska skolan idag, det pratas om mångkulturella skolor och ökad andel elever med olika etniciteter i våra skolor men hur ser detta ut ur ett inkluderande perspektiv i skolan? Det finns en hel del lagar, förordningar, normer, värden och kultur som skolorna har att förhålla sig till när det gäller inkludering av nyanlända dock är dessa tolkningsbara och det är inte alltid att praktiken de stämmer överens med teorin. Det är en sak att nyanlända fysiskt är inkluderade i svenska skolan men det betyder inte alltid att de upplever en fullständig och positiv inkludering och detta påverkar sedan i sin tur eleverna studieresultat och deras syn på det svenska samhället. LÄS MER

  4. 4. Intersektionalitet och maktstrukturer i skönlitteraturens värld : En läromedelsgranskning av skönlitterära texter i en läroboksserie i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Kihlberg; Ylva Atle; [2019]
    Nyckelord :Text analysis; discourse analysis; intersectionality; study material; power structures; Textanalys; diskursanalys; intersektionalitet; läromedel; maktstrukturer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolans värdegrund bygger på tanken om alla människors lika värde och skolan ska arbeta för att motverka maktstrukturer som exempelvis könsmönster och rasism. Under sin grundskoleutbildning får elever ta del av en stor mängd skönlitteratur, vilket delvis sker genom läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Det dola förtrycket - en intersektionell analys av lärarhandledningsmaterialet Duckface/Stoneface

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Holmqvist; Josefin Magee Mateluna; [2015]
    Nyckelord :etnicitet; intersektionellt perspektiv; intersektionalitet; klass; kritisk diskursanalys; kön; lärarhandledningsmaterial; metodmaterial; sexualitet;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den svenska läroplanens riktlinjer om att ingen i skolan ska utsättas för diskriminering, är syftet med denna uppsats att utföra en kritisk diskursanalys av lärarhandledningsmaterialet Duckface/Stonface utifrån ett intersektionellt perspektiv. Det intersektionella perspektivet syftar till att synliggöra specifika situationer av förtryck som skapas i skärningspunkter av maktrelationer baserade på exempelvis klass, kön, etnicitet och sexualitet. LÄS MER