Sökning: "kön kroppsspråk"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden kön kroppsspråk.

  1. 6. Barns språkbruk - En studie om hur barns grundvärderingar lärs in genom interaktion ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lovisa Arkenlund; [2019]
    Nyckelord :Genus; Barn; Children; gender; förskola; preschool;

    Sammanfattning : Forskningsstudiens syfte är att belysa hur samspelet i leken mellan flickor och pojkar, samt interaktionen mellan förskolans personal och barn, kan utveckla barns språkbruk ur ett genusperspektiv, och hur det sociokulturella kapitalet påverkar kommunikation och samspel hos både barnen och förskolepersonal. Följande frågor har undersökts: Hur urskiljs barns värderingar genom språkbruket beroende på kön? Vilka faktorer går att finna i barns lek och interaktion sett ur ett sociokulturellt och ur ett genusperspektiv?Studiens teoretiska ram utgörs av ett barndomssociologiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Mördarnas privatliv : En kvalitativ studie av hur privatliv i Knutbyfallet och Arbogafallet har framställts i Aftonbladet och Expressen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Emmy Norgren; Jennette Nizovska; [2019]
    Nyckelord :Arbogafallet; Intersektionalitet; Knutbydramat; Krimjournalistik; Offentlighetsteorier; Kritisk diskursanalys.;

    Sammanfattning : Målet med denna kandidatuppsats är att studera två stycken brottslingar och deras två medbrottslingars privatliv i kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen. Syftet är att se om det är någon skillnad hur tidningarna skriver om deras privatliv, baserat påderas kön, etnicitet eller ålder bland annat. LÄS MER

  3. 8. Pedagogens bemötande av barn i förskolan : ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Martina Gärdsborn; Sandra Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Genusperspektiv; könsroller; normer; pedagogens bemötande; skillnadsgörande praktik och medvetenhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att titta på pedagogens bemötande av barn i förskolan ur ett genusperspektiv vilket innebär att ta reda på om, när och hur skillnader görs utifrån barnets kön. Den teoretiska ansatsen har även haft det socialkonstruktivistiska perspektivet som grund där fokus ligger på att människor i samspel med varandra konstruerar samhället och innebörden av begrepp såsom könsroller, genus, femininitet och maskulinitet. LÄS MER

  4. 9. Monster och spöken : En analys av hur genus framställs i fem barnböcker där monster och spöken har en central roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Therése Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; kön; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera genusperspektivet i fem utvalda barnböcker om monster och spöken där skildringen av kön inte alltid är uppenbar. För att kunna besvara syftet har några frågeställningar formats: På vilket sätt uttrycks kön hos monster och spöken i de utvalda barnböckerna? Hur framställs bildernas färg och form ur ett genusperspektiv? Hur framställs texten ur ett genusperspektiv? Jag har använt mig av en kvalitativ bildanalys som metod och de teoretiska utgångspunkterna är genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 10. Icke-verbal kommunikation i omvårdnadsrelationen : En litteraturöversikt om patienters upplevelser

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Hedvig Danneholm; Hanna Elo; [2017]
    Nyckelord :communication; non-verbal communication; nurse-patient relations; nursing; touch; beröring; icke-verbal kommunikation; kommunikation; omvårdnad; omvårdnadsrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Icke-verbal kommunikation definieras som all kommunikation utöver det talade ordet. Tidigare studier har visat att patienter värdesätter icke-verbala signaler såsom ögonkontakt, kroppsspråk och beröring, men att beröring sällan används som ett medvetet kommunikationsmedel. LÄS MER