Sökning: "könsroller inom idrott"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden könsroller inom idrott.

  1. 1. Under ytan – Flickors villkor i idrottsundervisningen : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Reimfelt; [2021]
    Nyckelord :Genus; Hegemonisk maskulinitet; Heteronormativ; Stereotyper.;

    Sammanfattning : Idrottsundervisningen har under en lång tid arbetat med att komma tillrätta med en undervisning som marginaliserar flickor. Att skolan i stort och Idrottsundervisningen specifikt producerar och reproducerar stereotypiska könsroller är ett problem, inte minst för att läroplanen tydligt slår fast att skolan har till uppgift att motverka just det. LÄS MER

  2. 2. Dansens didaktiska utmaningar i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kevin Jämthagen; Nabil El Haj Daoud; [2020]
    Nyckelord :Beröring; Idrott och hälsa; Feministiskt perspektiv; didaktiska utmaningar; kultur; könsroller; sociokulturellt perspektiv; dans;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka didaktiska utmaningar som lärare ställs inför i sin dansundervisning. Vi har avgränsat oss till didaktiska utmaningar som är relaterade till könsroller och kulturella skillnader. LÄS MER

  3. 3. Idrottslärare, bugg & normer : En studie om idrottslärares uppfattningar kring dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Lundqvist; [2017]
    Nyckelord :Normkritik; genus; dans; idrott;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att utifrån ett genusperspektiv belysa hur idrottslärare på gymnasiet undervisar i dans. Fokus är riktat på hur idrottslärarna uppfattar och konstruerar genus i idrottsundervisningens dansmoment. Den valda metoden är gruppintervju och enskild intervju med idrottslärare. LÄS MER

  4. 4. ”Mjukisar, sjal och kofta” : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras och påverkar undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på en muslimsk friskola

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Pär Berglin; Cecilia Friedman; [2007]
    Nyckelord :skolidrott; muslimsk friskola; genus;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur genus konstrueras och påverkar undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på en muslimsk friskola. För att uppfylla syftet har följande frågeställningar använts: Hur påverkas, ur ett genusperspektiv, undervisningen i idrott och hälsa av att skolan är konfessionell? Finns det några skillnader mellan flickors och pojkars möjligheter och begränsningar inom ämnet idrott och hälsa, i sådana fall vilka? Kan skolan uppfylla läroplanens jämställdhetsmål och samtidigt värna islamska värderingar? Vilka roller i samhället förbereds flickor och pojkar för? Metod Studien är en kvalitativ undersökning där halvstrukturerade intervjuer av både lärare och elever valts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. "Jag kan inte sjunga och sy, det är bättre att Anita gör det" En studie om fritidspedagogers uppfattningar om stereotypa könsroller och deras bemötande av elever ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Kankaanpää; Kenneth Henriksson; [2007]
    Nyckelord :kön och genus; stereotypa könsroller; könsbundna aktiviteter; fritidspedagoger; idrott; genusteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har varit att belysa fritidspedagogers bemötande av flickor och pojkar under idrottslektioner ur ett genusperspektiv. Vi har också velat se hur man inom arbetslaget löser problematiken kring könsbundna aktiviteter och hur manliga och kvinnliga fritidspedagogers uppfattningar skiljer sig om sitt arbete i relation till det motsatta könet. LÄS MER