Sökning: "könsroller leksaker"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden könsroller leksaker.

  1. 1. “I det rosa huset där bor bara prinsessor” En genusstudie av den fysiska miljöns påverkan på barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Delvina Puka; Emilia Svensson; [2018]
    Nyckelord :barn; förskola; fysisk miljö; genus; material; traditionella könsroller;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv undersöka den fysiska miljöns påverkan på barn. Detta undersöker vi genom att observera barnen under den fria leken för att få syn på hur miljön men även materialet bidrar till olika förutsättningar och begränsningar. LÄS MER

  2. 2. Gränssättning och genus i den fria leken

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Ax; Serap Kessidis; [2017]
    Nyckelord :Preschool; free play; gender specific toys; teachers approach; boundaries; Förskola; Fri lek; Könsbestämda leksaker; Pedagogers förhållningssätt; gränssättning;

    Sammanfattning : What we are investigating in experience-based essay is children’s free play in preschool. The purpose is to find out exactly how free the so called “free play” is and what interventions from the teachers can result in and contribute to when it comes to children’s play in preschool. LÄS MER

  3. 3. ”Ingenting är fel utan allt är vackert” : pedagogers yttranden om genuspedagogik i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Lundqvist; Liv Strand; [2016]
    Nyckelord :Genus; förskola; genuspedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete kretsar kring genus och betydelsen om genusmedvetenhet i förskolan. För enligt Skolverket (2014) samt Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 5) har barn rätt att utvecklas utan påverkan från stereotypa könsroller under sin vistelse på förskolan. LÄS MER

  4. 4. "Det är äckligt att han har klänning" : En kvalitativ studie om pojkars och flickors genusuppfattningar 

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Trofast; Eliasson Hannah; [2016]
    Nyckelord :Könsroller; genus; könsmönster; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några barn på förskolan uppfattar könsroller. Intentionen är att bidra till en inblick i vilka könsroller som barnen väljer i deras vardagliga lek på förskolan samt bidra med insikter om skillnader och-/eller likheter av pojkars och flickors genusuppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Flickor, pojkar och leksaker i förskolan : En sociokulturell observationsstudie på två förskolor med inriktning på inomhuslek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Jakbo; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Förskola; Barn; Leksaker; Genus; Sociokulturellt perspektiv; Observation;

    Sammanfattning : Studien syfte är att undersöka hur flickor och pojkar leker, på två förskolor, med inomhusleksaker och om det finns några skillnader mellan könen i leken som avspeglar, förmedlar och bildar förståelser för samhällets könsstereotypa normer kring vad som anses kvinnligt respektive manligt. För att ta reda på detta har observation med hjälp av fältanteckningar använts, med fokus på skillnader mellan flickornas och pojkarnas val av leksaker och sätt att leka. LÄS MER