Sökning: "könsroller sociala media"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden könsroller sociala media.
1. Unpacking Representations of Masculinity in the Digital Age: A Case Study of Andrew Tate’s TikTok Presence. : Investigating Content of Andrew Tate as a Catalyst for Shifting Gender Norms and Identity Expression: A Qualitative, Multimodal Critical Discourse Analysis of Andrew Tate’s TikTok Influence and Gender Representations.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : This thesis deals with topics such as masculinity, stereotypes, social media and influencers. The area of interest for the authors is how masculinity and stereotypes can be represented within social media. To investigate this, six TikTok videos of Andrew Tate have been selected. LÄS MER
2. Unga vuxnas attityd till femvertising och femwashing : En kvantitativ studie om feministiska budskap i marknadsföring
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Consumers and the society as a whole are increasingly demanding companies to take their social responsibility and work actively for gender equality. Companies have therefore begun to use feminist messages in their advertising, also known as femvertising. LÄS MER
3. Finns det några “kvinnliga” mördare? : - en kvalitativ studie om hur kvinnor som begår mord framställs i dokumentärserier
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionenSammanfattning : Vi har i denna studie granskat fyra avsnitt ur svenska dokumentärserier som handlar om fall där en kvinna begått mord eller medhjälp till mord. Dokumentärernas struktur utgörs av ett tidslinjärt berättande om dessa kvinnors liv från barndomen fram tills att de erhållit sin dom i rätten. LÄS MER
4. Journalisters upplevelser av hot och hat på nätet : En kvalitativ intervjustudie om vad trakasserierna på olika sociala forum kan få för konsekvenser
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Online harassment against journalists on various social forums is a debated topic. This study aims to research what threats and hatred can give for consequences for Swedish journalists. Sweden has democratic rights, such as the freedom of expression to be able to report freely in society. LÄS MER
5. Kändisfabriken Paradise Hotel - En kvalitativ innehållsanalys av roller, genus och personal branding
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Paradise Hotel (PH) är Sveriges största och mest populära reality-tv-program, men även kanske Sveriges största kändisfabrik; unga svenskar söker sig nämligen till programmet i hopp om att lansera ett sociala medie-baserat kändisskap. Till att börja med grundar sig PH i heteronormativitet och har ofta blivit kritiserat för förlegade könsroller, därför utgår denna studie från att undersöka de könsstereotypiska skillnader som råder mellan en manlig respektive kvinnlig roll. LÄS MER