Sökning: "köpbeteende kaffe"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden köpbeteende kaffe.

  1. 1. Hållbarhetsmärkningarnas påverkan vid konsumenters val av kaffe En kvalitativ studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar på kaffe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ifrah Muhudin; Kajsa Pålsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsmärkt kaffe; Hållbarhetsmärkningar; Köpbeteende; Konsumtionstrend; Betalningsvilja; Attityder.; Sustainability; Sustainability labeled coffee; Sustainability labels; Buying behaviours; Consumption trend; Willingness to pay; Attitudes.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka, öka förståelsen om svenska konsumenters uppfattningar och attityder gentemot hållbarhetsmärkningar på kaffeprodukter samt de faktorer som påverkar konsumenters val vid köp av kaffe. Arbetet utgår ifrån en kvalitativ metod med kvantitativa inslag. LÄS MER

  2. 2. Konsumentbeteende: Vilka kriterier spelar roll vid val av kaffe i köpprocessen?

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Malin Söderberg; Valentina Mancu; Alexander Holm; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det råder tuff konkurrens bland företagen för att få konsumenterna att välja just deras produkter. Det handlar om att profilera sig och skapa ett attraktivt utbud som ska återspegla företagets roll på marknaden. LÄS MER

  3. 3. Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Agnes Venäläinen; Elina Fraenkel; [2013]
    Nyckelord :attityd-beteende-gap; Fairtrade; etisk konsumtion; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. LÄS MER

  4. 4. Konsumenters attityd till etiska och miljömässiga märkningar - möjliga förklaringar till "konsumentglappet"

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fanny Jacobsson; Pernilla Sandvik; [2008]
    Nyckelord :attityd; etik; EU-symbolen för ekologiskt jordbruk; kaffe; glapp; KRAV; köpbeteende; livsmedel; miljlö; märkning; Rainforest Alliance; Rättvisemärkt; symboler;

    Sammanfattning : Det blir allt vanligare med etiska och miljömässiga märkningar på livsmedel. Med bryggkaffe som exempel är syftet med uppsatsen att undersöka konsumenters attityd till symbolerna KRAV, Rättvisemärkt, Rainforest Alliance och EU-symbolen för ekologiskt jordbruk. LÄS MER