Sökning: "kameraperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet kameraperspektiv.

  1. 1. Att stimulera känsloupplevelser : Multimodalitet i Lone Scherfigs One Day

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Dominika Machalska; [2022]
    Nyckelord :semiotiska resurser; visuellt berättande; multimodalitet; känsloupplevelser; bildutsnitt; kameraperspektiv; bildkomposition; ljus och färger;

    Sammanfattning : Att publiken upplever olika känslor är betydelsefullt för filmers framgång, därför är det viktigt hur de olika filmiska uttrycksmedlen används och samarbetar med varandra för att väcka en viss känsla hos publiken. Syftet med den här studien är att undersöka hur scener kan gestaltas för att stimulera åskådarnas känsloupplevelser. LÄS MER

  2. 2. Impact of Crowd Density and Camera Perspective on User Sensitivity Towards Impostor Resolution Degradation in Crowd Simulators

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Carl Johan Freme; Nils Lindberg Odhner; [2019]
    Nyckelord :Impostors; crowd simulation; thesis; Kandidatexamensarbete; simulering av folkmassor; impostors;

    Sammanfattning : The entertainment industry and research departments feature many applications of crowd simulation. Typically, it does not suffice to simply generate crowds large in number; they must also be realistic in terms of behaviour and visual fidelity, which is far from an easy or computationally cheap task. LÄS MER

  3. 3. TECKENSPRÅK OCH SPEL : Upplevelse av teckenspråk i förstapersonsvy

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Karl Lindblom; [2018]
    Nyckelord :Swedish sign language; Camera Perspective; computer games; 3D animation; Svenskt teckenspråk; Kameraperspektiv; Datorspel; 3D animation;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur animerat teckenspråk upplevs inom förstapersonsperspektiv i spel för svenska teckenspråksanvändare. Studien är inspirerad av en liknande undersökning av Kerstin Liliedahl (2017). LÄS MER

  4. 4. 3D-animerat teckenspråk i spelmiljö : Perspektiv kontra förståelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kerstin Liliedahl; [2017]
    Nyckelord :Svenskt teckenspråk; kameraperspektiv; datorspel; 3D animation; inkluderande speldesign;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur virtuellt teckenspråk uppfattas av svenska teckenspråksanvändare i en datorspelsmiljö. I en studie testades olika hanteringar av tredjepersonsperspektiv. Bakgrunden behandlar nutida användningsområden för virtuellt teckenspråk, avatarer, inkludering, animation, spelperspektiv och svenskt teckenspråk. LÄS MER

  5. 5. Att presentera en antagonist : En undersökning av konventionen om höga och låga kameravinklar vid presentationen av en antagonist

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Johan Paulsson; Martin Sazesh; [2016]
    Nyckelord :Bildproduktion; antagonist; kameraperspektiv; vinklar; bilder; utsnitt; framing; grod; fågel; normalperspektiv;

    Sammanfattning : En konvention inom filmbranschen är att grod-, fågel- eller normalperspektiv kan användas för att skapa olika maktperspektiv på karaktärer i filmer. Filmens motståndskaraktär, antagonisten bör generellt vara stark och mäktig något som kan förstärkas med hjälp av grodperspektivet. LÄS MER