Sökning: "kampanj sociala medier medie kommunikationsvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kampanj sociala medier medie kommunikationsvetenskap.
1. Sheincares...for animals? : en analys av en kampanj i förmån för välgörenhet
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I följande uppsats gör vi, genom att utgå från diskussionen om mediala diskurser om etisk konsumtion, en retorisk analys av företaget Sheins kampanj Sheincares, som är en kampanj i syfte att donera pengar till djurrättsorganisationer. Vi undersöker den tillhörande hashtagen #Sheincares på plattformen TikTok, som är ett av de sätt Shein marknadsför kampanjen. LÄS MER
2. Wow… That Escalated Quickly : En studie i grunderna hos en oplanerad viral kampanj på sociala medier
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning: Det mest märkbara resultatet i studien är att det inte krävs en stor aktör med många följare för att påbörja en stor kampanj, men det är nödvändigt att få hjälp av dem för att nå en viral spridning. De två studerade kampanjerna hade helt olika sätt att kommunicera på, där MeToo hade en allvarsam ton och Ice Bucket Challenge ett humoristiskt och positivt laddat budskap - båda om smärtsamma ämnen. LÄS MER
3. Vem kan man lita på? : förhandling om legitimitet i debatten om köttkonsumtion
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen "Vem kan man lita på? Förhandling om legitimitet i debatten om köttkonsumtion" är författad av Malin Hagman vid Institutionen för Kommunikation och Medier vid Lunds universitet. Denna uppsats undersöker den mediala debatten om köttkonsumtion som uppstod i samband med att livsmedelskedjan Coop lanserade sin kampanj "#nyavardagsmaten" med tillhörande reklamfilm "Kära köttbit". LÄS MER
4. Rädda Barnen och kampen om uppmärksamheten : en kvalitativ textanalys av Rädda Barnens kampanj för att hämta hem de svenska barnen från Syrien
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här fallstudien undersöker hur Rädda Barnen arbetar opinionsbildande i sin kampanj för att få hem de svenska barnen med föräldrar som har IS-kopplingar från Syrien. Studien har gjorts i syfte att få förståelse för hur Rädda Barnen använder sig av medier för att bedriva sitt kampanjarbete och sätta sig själva och de frågor de bedriver på agendan. LÄS MER
5. “VI PALLAR INTE LÄNGRE MED ATT SES SOM ANSVARIGA FÖR ALLT SOM NI KVINNOR MÅR LITE DÅLIGT AV” En studie av kampanjen Mansplainingakuten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Examensarbete: 15 hp Program/kurs: MK1500 Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Malin Sveningsson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 35 Antal ord: 12 412 Nyckelord: unionen, mansplainingakuten, genus, datormedierat språk, kvantitativ innehållsanalys, kvalitativ innehållsanalys, ECA-modellen Syfte: Att undersöka den diskussion som fördes i sociala medier i samband med Unionens kampanj Mansplainingakuten. Teori: Uppsatsen utgick från genusperspektivet samt språk och kön. LÄS MER