Sökning: "kamratbedömning i idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden kamratbedömning i idrott och hälsa.

  1. 1. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet : En kvalitativ studie om idrottslärares möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Marschall Valadi-Sumesaraie; Erik Pahlberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa upplever kring formativ bedömning samt vilka formativa strategier som främst kommer till uttryck i deras undervisning. Studiens material omfattar 6 lärarintervjuer som analyseras med hjälp av en tematisk analys och sätts i förhållande till tidigare forskning, skolans styrdokument och formativ bedömning såsom den definieras av utbildningsforskaren Dylan Wiliams. LÄS MER

  2. 2. "Alltså det är dom aha upplevelserna. Det är ju dom man vill komma åt.” En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring formativ bedömning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Johan Ek; Axel Asper; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Feedback; Kamratbedömning; Självbedömning;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att utforska hur idrottslärare tillämpar formativ bedömning i sin undervisning kopplat till de fem nyckelstrategierna samt vilka svårigheter och möjligheter det finns kring formativ bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer och som stöd använde vi en intervjuguide för att ta reda på hur sex idrottslärare ser på formativ bedömning utifrån vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i Idrottspraktiken : Lärares uppfattningar om återkopplingens inverkan på undervisning och lärande i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Christoffer Eriksson; Carl-Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; feedback; self assessment; peer assessment; physical education; qualitative interview study; Formativ bedömning; feedback; återkoppling; självbedömning; kamratbedömning; idrott och hälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka högstadielärares idéer och tillämpning av formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa, samt vilken typ av formativ bedömning lärarna anser hjälper eleverna bäst i deras lärande. Till studien hör följande frågeställningar: (1) Vilka idéer, värderingar och normer kännetecknar lärares uppfattning om formativ bedömning och dess tillämpning i undervisningen? (2) Vilken typ av formativ bedömning anser idrottslärare hjälper eleverna bäst i sitt lärande? (3) Vilka skillnader finns mellan idrottslärare i deras användning och konceptualisering av formativ bedömning? Studiens kvalitativa ansats har resulterat i semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma lärare inom ämnet Idrott och hälsa (IH) i årskurs 7-9. LÄS MER

  4. 4. ”Ja, jag tycker också det är svårt men det är fett lärorikt asså” : En studie om elevers uppfattning av fenomenet kamratbedömning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jenny Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Kamratbedömning; Fenomenografi; Idrott och hälsa; Aktionsforskning; Bedömning för Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers uppfattning av fenomenet kamratbedömning och hur de uppfattar arbetssättet fungera i undervisningen. Projektet genomförs genom ett lektionsupplägg över tre lektionstillfällen, där data samlas in genom fokusgruppintervjuer och fältobservation. LÄS MER

  5. 5. Elever kontra lärare - Synen på formativ bedömning : En kvalitativ studie om hur elever uppfattar den formativa bedömning lärarna använder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Aurora Contreras; Andreas Brattström; [2020]
    Nyckelord :Formativ bedömning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet var att ta reda på om eleverna upplever att formativ bedömning används i deras undervisning i idrott och hälsa samt hur de upplever att det gynnar deras lärande. Studien strävade även efter att finna likheter och skillnader i elevernas och lärarnas tankar kring hur formativ bedömning används. LÄS MER