Sökning: "karaktäristika"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet karaktäristika.

  1. 1. Den svenska högre officersutbildningen-Skapandet av morgondagens krigare eller en intellektuell elit?

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Dennis Jedsmo; [2022]
    Nyckelord :akademisering; kunskap; officer; officersutbildning; profession;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka karaktäristika och vad som påverkar den högre officersutbildningen och ställa detta mot ett urval av krav på kunskap och färdigheter som finns i moderna krig.  Den tematiska analysen har genomförts på vetenskaplig litteratur, Försvarsmaktens och Försvarshögskolans styrdokument kring den högre officersutbildningen. LÄS MER

  2. 2. Vilka faktorer förklarar kapitalstrukturen? : En kvantitativ studie på svenska onoterade fastighetsbolag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Leo Eriksson; Oskar Hansson; [2021]
    Nyckelord :Kapitalstruktur; finansieringsval; skuldsättningsgrad; fastighetsbolag; onoterade bolag; Sverige;

    Sammanfattning : Beslutet om kapitalstruktur kretsar kring vilken utsträckning företaget ska finansieras genom skulder respektive eget kapital och är ett kritiskt beslut för alla företag som är vitalt för dess välmående. Trots decennier av empirisk forskning på området finns dock ingen enhetlig syn om vad som driver företags val av kapitalstruktur. LÄS MER

  3. 3. Det hemliga sällskapet : En kvalitativ studie av socionomstudenters konstruktion av socionom som social identitet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbete; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Klara Jansdotter; Jonas Asplund; [2018]
    Nyckelord :identitet; professionsidentitet; utbildning; socionomer; socionomstudenter;

    Sammanfattning : Detta självständiga examensarbete på kandidatnivå redogör för hur socionomstudenter vid Göteborgs Universitet konstruerar socionom som en social identitet. Datainsamling skedde genom fokusgrupper med totalt sju deltagare från olika terminer vid socionomprogrammet, materialet har bearbetats med tematisk analys och analyserats med hjälp av social identitetsteori. LÄS MER

  4. 4. Högpristjänster mot lägre marknadssegment : En kvalitativ studie av SaaS-företag och dess ompositionering mot lägre marknadssegment

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Simon Stenström; Victor Pege; [2018]
    Nyckelord :Marknadssegmentering; high-end; low-end; B2B; business-to-business; marginalkostnad; SaaS; Software-as-a-Service; lönsamhet; betalningsvilja; tillväxt;

    Sammanfattning : Företag använder marknadssegmentering för att dela in kunder i grupper utefter liknande karaktäristika, som exempelvis betalningsvilja. Företag kan i sinom tid möta en mättad marknad inom dess segment, och behöver då ompositionera strategier mot nya segment för fortsatt kundtillväxt. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelsearbete genom kooperativt lärande : ”Det blir lättare för man tänker inte på allt själv, men tillsammans tänker man ganska mycket”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Mattsson; Johanna Åsman; [2018]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; delaktighet i grupparbete; läsförståelse; textrörlighet; elevsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka möjligheter som skapas för elevers läsförståelse samt vilka hinder och möjligheter som skapas för elevers delaktighet i grupparbete genom arbetssättet kooperativt lärande. Videoobservation användes som huvudsaklig metod och kompletterande elevintervjuer genomfördes. LÄS MER