Sökning: "kartläggning utvecklingsstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden kartläggning utvecklingsstörning.

  1. 1. Att införa talande kommunikationshjälpmedel för en elev med autism - en fallstudie ur ett variationsteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Avesson; Anna Schüler; [2017]
    Nyckelord :AKK; autism; talande kommunikationshjälpmedel; variationsteori; Widgit Go;

    Sammanfattning : Abstract Anna Avesson & Anna Schüler (2017). Att införa talande kommunikationshjälpmedel för en elev med autism – en fallstudie ur ett variationsteoretiskt perspektiv (Introducing a speech aid device for a student with autism - a case study from a variation theory perspective). LÄS MER

  2. 2. Lärarens roll i och erfarenhet kring pedagogisk utredning : - då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Nisserud; Keti Bodur; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; pedagogisk bedömning; grundsärskola; utvecklingsstörning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera lärarens roll i och erfarenhet kring arbetet med pedagogiska utredningar, då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan. Studien ämnade beskriva och analysera lärarnas erfarenheter av att skriva pedagogiska utredningar utifrån organisations-, grupp- och individnivå på de utvalda grundskolorna. LÄS MER

  3. 3. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :mats svensson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningsätt; relationer; speciallärare; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter i grundsärskolan : En studie om kartläggning ur ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Inga-Lill Hvitman; Emelie Von Bothmer; [2016]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; läsinlärning; utvecklingsstörning; grundsärskola; kartläggning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att beskriva och analysera lärares syn på kartläggning av läs- och skrivsvårigheter för elever i grundsärskolan med avseende på hur de identifierar, förklarar och kartlägger läs- och skrivsvårigheter samt vilken betydelse de anser att en kartläggning har för elevgruppen. Studien har en kvalitativ forskningsansats och bygger på 14 semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar i grundsärskola. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet på recept till personer med utvecklingsstörning : en intervjustudie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Ellinor Nilsson; [2015]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; utvecklingsstörning; fysisk aktivitet på recept; habilitering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personer som har en utvecklingsstörning är i hög grad utsatta för ohälsa där otillräcklig fysisk aktivitet är en bidragande orsak. Fysisk aktivitet på recept (FaR) är en effektiv metod för att främja fysisk aktivitet, men det saknas kunskap om hur den fungerar för personer som har en utvecklingsstörning. LÄS MER