Sökning: "kina media"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden kina media.

  1. 1. Sagan om snödraken : Så gestaltar ryska nyhetsmedier Kina som aktör i Arktis

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Emelie Sandvad; [2023]
    Nyckelord :Arctic; Russia; China; Framing; Media; News;

    Sammanfattning : Russia’s annexation of Crimea in 2014, and the sanctions that followed, have contributed to Russia’s turn to the east in order to find partners for its Arctic pro- jects. This development has been further powered by Russia’s full-scale war on Ukraine since 2022. LÄS MER

  2. 2. Med räckvidd långt utanför det egna landets gränser - en studie om manipulativ informationspåverkan i kinesisk engelskspråkig statsmedia genom dess narrativ om Sverige.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lina Fredlund; [2023]
    Nyckelord :Manipulative information influence; narrative; information warfare; propaganda; disinformation; soft power; China; Kina; Sweden; Svergie; China Daily; People’s Daily; Global Times; organized persuasive communication; Intelligence.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : With reach far beyond the borders of one's own country, manipulative information influence can be used to threaten international security. Still, despite this threat, both researchers and practitioners are puzzled by how information influence is conducted. LÄS MER

  3. 3. Tvättid för dikaturer : En kvantitativ innehållsanalys av hur sportswashing gestaltas i svensk media

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Sebastian Stiernspetz; [2022]
    Nyckelord :Sportswashing; diktaturer; svensk media; sport; politik;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Begreppet sportswashing har blivit mer och mer utbrett under senare år, oavsett om det har att göra med OS i Kina, fotbolls-VM i Qatar eller något helt annat. Syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur sportswashing gestaltas i svenskmedia. LÄS MER

  4. 4. Dancing and learning about astrophysics : A case study on user behavior of students in Sweden using TikTok and the app's impact on their lives

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alper Kaya; [2022]
    Nyckelord :Words: s ocial media; TikTok; algorithm; user behavior; persuasive technology; privacy; case study; s ociala medier; TikTok; algoritm; användarbeteende; pers uasive technology; integritet; fallstudie;

    Sammanfattning : The social media app TikTok, owned by the Chinese Company ByteDance, has become a worldwide success with over one billion monthly active users due to an algorithm that enables users to consume individually tailored content. However, it was also part of pol itical confrontations between countries like the USA and China due to allegedly security risks. LÄS MER

  5. 5. Maskulinitet i Kina i modern tid : Hur kinesisk media har diskuterat maskulinitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Pontus Norén; [2022]
    Nyckelord :Masculinity; Chinese masculinity; China; feminization; false women; Xinhua; Tencent; nationalism; equality; Chinese popular culture; Maskulinitet; kinesisk maskulinitet; Kina; feminisering; falska kvinnor; Xinhua; Tencent; nationalism; jämställdhet; kinesisk populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur debatten kring maskuliniteten har sett ut i kinesiska media, om de maskulina och feminina männen presenterades olika samt om maskulinitetsdebatten reflekterar Kinas utmaningar. Det har främst diskuterats fem olika teman med ämnena: Jämställdhet, hälsa, nationalism, utbildning och populärkultur. LÄS MER