Sökning: "kläder ideal"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden kläder ideal.
1. Reklam för vad, kläder eller kroppar? : En multimodal kritisk diskursanalys om hur skönhetsideal framställs i Lindex kampanj ”Reinvent the Model”
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Marketing is crucial to the success of any company, and in line with an increased emphasis on sustainability, many companies now include sustainability issues in their communications. The clothing company Lindex's campaign ”Reinvent the Model” aims to reshape the female ideal and promote diversity in their marketing. LÄS MER
2. Det idylliska kaoset
Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – MediaSammanfattning : The aim of this study is to examine idyllic romanticism and pastoral ideals in Swedish children’s literature from two distinct periods of history: the turn of the 19th and 20th centuries, and the 21st century. During the turn of the 19th and 20th centuries, Sweden underwent a radical societal change from an agricultural society to an industrial one. LÄS MER
3. Att klä Moder Svea : Kulturen i Lunds insamling av dräktföremål 1882-1890 ur ett nationalromantiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/KulturvårdSammanfattning : I den här uppsatsen har Kulturen i Lunds insamling av dräktföremål 1882-1890 undersökts ur ett nationalromantiskt perspektiv. Syftet är att ge en djupare förståelse av Kulturen i Lunds tidiga insamlingspraktiker. Genom att förstå ett museums tidiga insamling får vi en annan förståelse av samlingen i vår tid. LÄS MER
4. Volymen går upp till elva : En socialsemiotisk studie av mockumentärfilmens mediepedagogiska möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : En självreflexiv humor, som den satiriska genren mockumentärfilm bygger på, skulle kunna erbjuda möjligheter för människor att “klä av sig sina pretentioner”. Som kejsaren utan kläder så kanske människan blir våldsamt påmind om sin egen världs- och självbild i jämförelse med andra människors föreställningar om världen. LÄS MER
5. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER