Sökning: "klassrumssamtal"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade ordet klassrumssamtal.
1. Elevers deltagande i samhällsfrågor : En studie om pojkars och flickors delaktighet i klassrumssamtal om samhällsfrågor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskaper om lågstadielärares uppfattning om pojkars och flickors delaktighet i samtal om samhällsfrågor, samt hur lärare möjliggör delaktigheten för eleverna i samtalen. För insamling av material till studien har fyra intervjuer gjorts med fyra lärare på lågstadiet. LÄS MER
2. Korrelationer mellan lärares matematiklärarkunskaper och klassrumspraktiker
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att utforska sambanden mellan lärares matematikkunskaper och hur de leder det matematiska samtalet i klassrummet. En kvalitativmetod användes där fyra klassrumsfilmer observerades. LÄS MER
3. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER
4. Klassrumssamtal där alla får bli hörda : En studie om deliberativa samtal i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Can you find any traces of deliberative conversations in today's high school classrooms? The purposeof the study is to shed light on and understand how deliberative conversations are expressed in somehigh school classrooms today, as well as what experiences the teachers in said classrooms have ofdeliberative conversations in the classroom situation. The study is based on a pragmatic perspectivewhere it is believed that the school should create the conditions for deliberative conversations in theclassroom to prepare the students to be part of the deliberative society. LÄS MER
5. Genus och jämställdhet i svenskundervisningen : Gymnasielärares uppfattningar om hur de undervisar om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/SvenskaSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar gymnasielärare har om sin undervisning om genus och jämställdhet i relation till skönlitterära texter. För att besvara studiens frågeställningar valdes metoden semistrukturerad intervju och empirin består av sex intervjuer med svensklärare som alla undervisar på gymnasiet. LÄS MER