Sökning: "kognitiv belastning"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden kognitiv belastning.

  1. 1. Uppspelningshastighetens betydelse påverkar uppspelningshastigheten förståelsen och upplevelsen vid samtidig lyssning och läsning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Carolina Ehrencrona; Sofia Gustafsson; [2023-11-20]
    Nyckelord :Kognitiv belastning; Samtidiga lyssning vid läsning; Automatiseringsteorin; Mind-Eye-hypotesen; Eyetracking; Cognitive load; Listening-while-reading; Automaticity theory; Mind-eye hypothesis; Eye-tracking;

    Sammanfattning : Samtidig lyssning vid läsning har studerats som ett hjälpmedel för att underlätta läsning. Tidigare studier har visat tvetydiga resultat om samtidig lyssning påverkar läsförståelse eller inte och det har spekulerats i att ljuduppselningens hastighet kan vara en påverkande faktor. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar kognitiv belastning inlärning i animerat material?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Daniel Jutterström; Eddie Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Kognition; Animation; Studentengagemang; Pedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades påverkan av kognitiv belastning på studenters inlärningsförmågor. Fyra deltagare fick se två animationer och sedan besvara frågor om innehållet i animationerna. Därefter intervjuades deltagarna. Resultatet av studien indikerar att kognitiv belastning inte påverkar inlärningen hos studenter till en högre grad. LÄS MER

  3. 3. En användarvänlig vårdapplikation : En studie i hur man kan utforma ett användarvänligt gränssnitt till äldre användare

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Martin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; gränssnitt; mHealth; vård; navigation; UX-design;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur man kan utveckla ett digitalt gränssnitt i en vårdapplikation till Region Sörmland, med utgångspunkt från en befintlig vårdapplikation som används av Region Örebro län. Meningen är att designa om gränssnittet så att det är anpassat efter en äldre målgrupp mellan 65–75 år. LÄS MER

  4. 4. 2D or not 2D: Assessing environmental awareness and cognitive load in mixed reality data visualizations : Visualizing gas leak data visualizations for an industrial surveying setting

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Julia Schwuchow; [2023]
    Nyckelord :environmental awareness; cognitive load; information visualization; mixed reality; sustainable HCI; miljomedvetenhet; kognitiv belastning; informationsvisualisering; mixad ¨ verklighet; hallbar MDI;

    Sammanfattning : Increasing the environmental awareness of invisible data, such as a city’s air pollution or a household’s energy consumption, has been an ongoing information visualization challenge that has entered the fields of immersive technologies like augmented (AR) and mixed reality (MR). In order to understand how form and dimensional affect this understanding for MR environments, this research investigated what the difference between statistical, iconographic 2D and physical 3D visualizations is with regards to minimizing cognitive load and fostering environmental awareness. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik hållbarhetskommunikation - vad är det? : En tematisk analys av Naturkompaniet, Systembolaget och MAX Burgers hållbarhetskommunikation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Jessica Oskarsson; Matilda Markén; [2023]
    Nyckelord :Sustainability Communication; Instagram; Sustainability Brand Index; ARI-model; CASC-scale; LC4MP; Emotions; Cognitive Overload; Naturkompaniet; Systembolaget; MAX Burgers; Hållbarhetskommunikation; Hållbarhetskommunikation på sociala medier; Instagram; ommunication; Instagram; ARI-modellen; CASC-skalan; LC4MP; Känslor; Kognitiv belastning; Naturkompaniet; Systembolaget; MAX Burgers;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how companies perceived as sustainable by consumers engage in sustainability communication on social media. An abundance of information is common in today's digitized society - how do you as a company push through the noise - especially, with a serious message that does not belong on social media? The basis for determining which companies succeed in their sustainability communication is based on the Sustainable Brand Index Report from 2022. LÄS MER