Sökning: "kommersialism"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet kommersialism.

  1. 1. Organisationsstrukturen och tidsstyrningens påverkan på revisorsassistenter : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linus Karlsson; Anton Tornkvist; [2023]
    Nyckelord :timebudget; underreporting of time; commercialism; gender within auditing; tidsbudget; underrapportering av tid; kommersialism; genus inom revision;

    Sammanfattning : Tidsbudgetering är ett styrverktyg som används inom revision för att planera och budgetera revisionen. Detta har i tidigare forskning haft ett kritiskt perspektiv och belystunderrapportering av tid. LÄS MER

  2. 2. Professionaliseringen av svenska redovisningskonsulters yrkesroll : En kvalitativ innehållsanalys baserad på redovisningskonsultsbranschens facktidskrifter.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Emma Karlsson; Kristin Petersson; [2023]
    Nyckelord :Accounting consultant; profession; certification; commercialism; FAR; Srf konsulterna; certified accounting consultant; qualitative content analysis; Redovisningskonsult; profession; auktorisation; kommersialism; FAR; Srf konsulterna; auktoriserad redovisningskonsult; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Yrkesrollen redovisningskonsult har förändrats under de senaste två decennierna i Sverige, särskilt gällande branschorganisationernas utformande av titeln Auktoriserad Redovisningskonsult. Tillhörande titeln finns examinationsprov, teoretiska och praktiska krav samt branschspecifika standarder att följa. LÄS MER

  3. 3. Revisionsbranschen och den teknologiska utvecklingen : En kvalitativ studie om den teknologiskautvecklingens effekter på revisionsbranschen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Philip Davidsson; Moa Paulsén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I dagens samhälle är teknologi en central del avvåra liv, detsamma gäller för revisionsbranschen och revisorernas arbete. Hurden teknologiska utvecklingen påverkar revisionsbranschen är en viktig,aktuell och komplex fråga att besvara. LÄS MER

  4. 4. Kärlek genom konsumtion : Lanseringen och legitimeringen av Alla Hjärtans dag i Sverige 1956–1971

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Sofia Hållsten; [2023]
    Nyckelord :Valentine’s day; advertising history; Americanization; consumption; commercialism; Alla Hjärtans dag; reklamhistoria; NK; amerikanisering; konsumtion; kommersialism;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how the holiday Valentine’s day was introduced in Sweden during the 1950’s. The essay reviews the topic from the field of economic history, with focus on advertising history in Sweden during the first half of the 20th century. LÄS MER

  5. 5. "Så slipper du plufsmagen" : En kritisk diskursanalys om hur kvällstidningen Aftonbladet porträtterar övervikt och viktnedgång

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Tilda Wredberg; Alicia Forsström; [2022]
    Nyckelord :Aftonbladet; overweight; weight loss; obesity; stigma; ideal body; thin ideal; critical discourse analysis; appearance; newspaper articles; Aftonbladet; övervikt; viktnedgång; fetma; stigmatisering; kroppsideal; smalhetsideal; kritisk diskursanalys; utseende; tidningsartiklar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en kritisk diskursanalys (CDA) analysera hur svensk nyhetsmedia år 2020 konstruerar övervikt och viktnedgång samt hur maktstrukturer kommer till uttryck i samband med detta. Teorierna som används är representationsteorin, stigmatiseringsteorin och biopolitik. LÄS MER