Sökning: "kommunikation kändisar"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden kommunikation kändisar.

  1. 1. KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Mohn; Hedda Seebass Svensson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; differentiering; kändisar; retorik;

    Sammanfattning : Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's overall goal is still to make online payments simple, secure and flexible. LÄS MER

  2. 2. Influencers trovärdighet hos generation Z : En kvalitativ studie om influencers trovärdighet och dess påverkan på undvikande beteende samt varumärkesundvikande hos Generation Z i Sverige, Kanada, England och Saudiarabien.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Rania Taras; Suaad Ismail; [2023]
    Nyckelord :Influencer; generation z; trovärdighet;

    Sammanfattning : De senaste tjugo åren har teknologins utveckling påverkat människors liv enormt och medfört en kraftig tillväxt av sociala medieplattformar. På sociala medier hittar man influencers som är individer som konstruerar lockande innehåll på olika sociala medieplattformar. LÄS MER

  3. 3. “Att kavla upp för solidaritet” - En kvalitativ studie om risk- och hälsokommunikation ur ett mottagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linnea Axede; Clara Ringqvist; [2022-02-10]
    Nyckelord :risk communication; health communication; social marketing; risk perception; pandemic; covid-19; sensemaking; motivation; responsibility;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett kommunikationsperspektiv undersöka motivation och ansvar i relation till vaccination. Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer. Material: Tre fokusgrupper om 3-4 deltagare. LÄS MER

  4. 4. "Sparka honom!" : förtroendekriser i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Jacob Hede; Malin Brugge Arelund; [2021]
    Nyckelord :Cancel culture; TV4; kändisar; förtroendekris; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste årens teknologiska utveckling, med sociala medier i spetsen, har stöpt om samtidens medielandskap. En effekt av denna utveckling är att en ny direkthet skapats mellan offentlig person och gemene man. LÄS MER

  5. 5. Självförverkligande - På ett manligt sätt. En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Carolina Bengtsson; Johanna Nilsson; Sandra Lindqvist; [2019-02-07]
    Nyckelord :Identitetsskapande; Instagram; sociala medier; självpresentation; unga män; online; offline; symbolisk interaktionism; sociala jämförelse teorin; välbefinnande; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. LÄS MER