Sökning: "kommunikation museer"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden kommunikation museer.

  1. 1. Att levandegöra texten : En studie av texter i utställningsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Paula Klang; [2022]
    Nyckelord :Utställningstexter; visuell kommunikation; läsbarhet; lässituation; tillgänglighet; textdesign;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete inom Informationsdesign med inriktning textdesign. Studien tar sin utgångspunkt i Svenska Unescorådets: Rekommendation om skydd för och främjande av museer och samlingar, deras mångfald samt roll i samhället (2015). LÄS MER

  2. 2. Samarbetet mellan museipedagoger och historielärare samt hur museibesöket utvecklar elevernas lärande och historiemedvetande

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ardewan Sokawi; [2021]
    Nyckelord :Pedagogik; lärande; historiemedvetande och muséer;

    Sammanfattning : Uppsatsens övergripande syfte är att undersöka samarbetet mellan museipedagoger som arbetar på historiskt inriktade muséer och historielärare samt det webbaserade material som muséerna tillhandahåller för skolor och hur detta samarbete kan utvecklas och förbättras. Studien har också ett mer teoretiskt syfte, nämligen att undersöka hur elevernas lärande och historiemedvetande kan utvecklas med hjälp av museibesöken. LÄS MER

  3. 3. Museers kommunikation, publicering och delaktighet: - En fallstudie av Kulturen i Lunds kommunikationsstrategi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Adrian Cupric; Lovisa Smedman; [2020]
    Nyckelord :Kultur; museum; kommunikation; transmedialt berättande; publicering; digitalisering; delaktighet; medieteknologi; sociala medier; nya medier; kulturella segment; engagemang; narrativ;

    Sammanfattning : Utvecklingen av digital kommunikation och nya medier har anfört till ett framgångsrikt sätt att kommunicera. Museer har tidigare jobbat med kommunikation riktad från avsändare till mottagare där narrativet mottagaren tagit del av har skett på plats i museet i form av fysiska utställningar. LÄS MER

  4. 4. Museer genom unga ögon - En publikundersökning kring de unga vuxnas förväntningar och upplevelser av Trelleborgs Museum

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Sara Musicanti; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Publikundersökning; Gruppintervjuer; Kultur; Unga vuxna; Museer; Contextual Model of Learning; Personlig kontext; Fysisk kontext;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka Trelleborgs Museums kommunikativa aspekter utifrån de unga vuxnas förutfattade meningar, tankar och idéer kring museet i fråga och ifall dessa idéer förändras eller förblir dem samma efter att ungdomarna fått besöka museet. Publikundersökningen i denna studie har lyckats måla upp en generell bild av situationen, med hjälp av fyra gruppintervjuer med unga vuxna mellan 16–25 år och genom användningen av teorier om identitet, inlärning i museer och fysisk kontext. LÄS MER

  5. 5. Herrskap och vanligt folk: Servering i tre akter : Berättelsen som verktyg vid uppdatering av basutställningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Silje Vara-Mittermaier; [2018]
    Nyckelord :museum; museiutställning; berättelse; designorientering; rumslig gestaltning; informationsdesign.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om hur formgivare kan uppdatera en befintlig basutställning i museisammanhang med hjälp av berättandet, där syftet är att följa upp museers mål om engagemang och förmedling. Museer representerar både forntid och samtid och av den orsaken är det av vikt att museer ständigt uppdateras och känns relevant för besökande. LÄS MER