Sökning: "kommunikation teori"

Visar resultat 6 - 10 av 1592 uppsatser innehållade orden kommunikation teori.

  1. 6. #METOO - En studie om Metoos gestaltning i svenska medier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jonna Eklund; [2018-09-12]
    Nyckelord :#Metoo; framing; frame; gestaltning; feministiska rörelser; hashtag aktivism; ;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att analysera mediernas gestaltning av rörelsen Metoo samt deproblem Metoo haft för avsikt att uppmärksamma.Teori: Gestaltningsteorin (framing theory)Metod: Kvalitativ textanalysMaterial: 75 artiklar från Aftonbladet, Dagens Nyheter och Expressen. LÄS MER

  2. 7. En hjälpande hand eller ett spårbart risktagande? - En kvalitativ intervjustudie med kvinnor som levt i nära våldsrelationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mikaela Ågren; Linn Olsson; [2018-09-12]
    Nyckelord :Spårbarhet; våld i nära relationer; riktad kommunikation; integritet; sociala medier; övervakning; maktutövande;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att undersöka om och i så fall hur internets spårbara historikpåverkar en utsatt grupps närvaro och aktivitet på internet och sociala medier.Studien avser att undersöka hur kvinnor som levt i nära våldsrelationer närvaratpå internet och sociala medier och därigenom vidare kunna belysa risker ochmöjligheter med internet som plattform för att nå kvinnor som lever ivåldsrelationer. LÄS MER

  3. 8. VEM I HELA VÄRLDEN KAN MAN LITA PÅ? - En kvalitativ studie om medieförtroende med fokus på unga vuxnas förtroende för avsändare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Vasilios Bartziokas; Markus Dalström; Tim Vikman; [2018-09-12]
    Nyckelord :Förtroende; Media priming; medier; avsändare;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken roll avsändare spelar för unga vuxnas förtroendeför traditionella medier.Teori: Media Priming, Fientliga medier-effektenMetod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuerMaterial: 3 stycken fokusgrupper med sammanlagt femton deltagareResultat: Resultatet visar att avsändare är av stor vikt för unga vuxnas medieförtroende. LÄS MER

  4. 9. VETTIGA, MANIPULERANDE OCH YTLIGA YOUTUBERS - En kvalitativ studie om hur unga upplever att deras attityder och värderingar påverkas av influencers på Youtube

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Molly Bergvall; Linnea Hjärn; Olivia Pernefors; [2018-09-12]
    Nyckelord :Youtube; youtubers; influencers; unga; påverkan; identitet; attityder; värderingar.;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att få en fördjupad förståelse för hur unga uppfattar influencerspå Youtube.Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning omopinionsbildning, parasociala interaktioner/relationer, socialisation, identitet ochidentifikation samt tredjepersonseffekten. LÄS MER

  5. 10. BLÅTT BLOD – DÅ SÅG MENSAKTIVISTERNA RÖTT - En multimodal kritisk diskursanalys av mensaktivism på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Erika Nordbring; Julia Ekman; [2018-09-12]
    Nyckelord :mens; mensaktivism; nätaktivism; Instagram; menskonst; tabu;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur svenska mensaktivistiska inlägg på Instagram i både text och bild utmanar rådande samhällsstrukturer och normer kring mens.Teori: Den tidigare forskningen består främst av forskning om feministisk och digital aktivism samt menstruationsforskning i samhällelig kontext. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet kommunikation teori.

Din email-adress: