Sökning: "kommunikationsmönster"
Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade ordet kommunikationsmönster.
1. Alla kan bli statsminister : En narrativ studie med rektorer i särskilt utsatta områden.
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : This study is based on data from eight interviews with principals who lead schools in particularly vulnerable areas, where gang crime, exclusion, overcrowding and poverty are commonplace. The research questions are about their own view of their work in relation to the context. LÄS MER
2. Elevers möjligheter till kommunikationoch begreppsanvändning imatematikklassrummet i årskurserna F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Forskning visar på en koppling mellan språk och matematik. Syftet med detta arbete ärdärför att undersöka vilka möjligheter lärare skapar för elevers begreppsutveckling genomkommunikation i matematikklassrummet i årskurserna F-3. Analysen är gjord utifrånhermeneutiken med en sociokulturell utgångspunkt. LÄS MER
3. Kartläggning av hur mystiska erfarenheter uppstår, upplevs, påverkar hälsan på sikt och deras verkningsmekanismer.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Medvetandetillstånd som kraftigt skiljer sig från vanlig vakenhet, och som kan skapa långsiktigt positiva psykologiska konsekvenser har getts många namn. Några exempel är religiösa erfarenheter, peakerfarenheter och mystiska erfarenheter. LÄS MER
4. Kommunikationsmönster i förskolans undervisning : Samtal, scaffolding och småprat
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kommunikation mellan barn och pedagoger kan ses som en bas för allt som sker i förskolans verksamhet, såväl omsorg som undervisning och lärande. Hur undervisning utformas efter Läroplanen för förskolans (Lpfö18, 2018) riktlinjer är tolkningsbart och pedagogers ansvar. LÄS MER
5. Kollaborativt och kooperativt lärande i matematik: fördelar och viktiga aspekter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Målet med kunskapsöversikten var att undersöka hur kollaborativt och kooperativt lärande kan gynna elevers kunskapsutveckling i ämnet matematik i skolans yngre åldrar, och vidare att undersöka de aspekter som kan anses viktiga för att främja elevers lärande i dessa arbetssätt. Kollaborativt lärande definieras som individbaserade uppgifter där man kan använda klasskamraterna som stöd, medan kooperativt lärande utgår från par- och gruppbaserat lärande där gruppen bedöms och belönas gemensamt. LÄS MER