Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Öppna frågor i interaktion mellan undersköterskor och personer med kommunikationsstörning på särskilda boenden för äldre
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Att som vårdgivare ställa öppna frågor har beskrivits som ett sätt att främja patientens delaktighet vilket är grundläggande för person-cen-trerad vård. Samtidigt visar forskning att öppna frågor kan vara problematiska i samtal med personer med kommunikationsstörning. LÄS MER
2. Samtalsinteraktionen vid förvärvade kommunikationssvårigheter: likheter och skillnader i tränade bedömares och närståendes uppfattning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : I samband med förekomst av förvärvade kommunikationsstörningar finns behov av effektiva sätt att bedöma patientens vardagliga kommunikation för att kunna anpassa interventionen efter individen. Ett sätt är att fråga en närstående. LÄS MER
3. Audionomer om mötet med sorgen - En kvalitativ studie byggd på semistrukturerade intervjuer
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Patienter som kommer till hörselverksamheten kan bära på någon form av sorg, vilken inte behöver vara hörselrelaterad. Hur väl förberedda är audionomer inför detta och hur hanterar de ett sådant möte utifrån den kunskap de har?... LÄS MER
4. Den semantiska illusionseffekten : Bearbetning av språkligt meddelande
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att ta fram ett svenskt material för att undersöka mottagligheten för semantiska illusioner vid bearbetning av auditivt språkligt meddelande hos vuxna individer utan kommunikationsstörning. Utöver detta syftade även studien till att undersöka om mottaglighet för den semantiska illusionseffekten är relaterad till lexikal åtkomst och arbetsminneskapacitet. LÄS MER
5. Språkscreening vid 2,5 års ålder med Westerlunds 3-årsmetod
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : To identify children at risk of developing a language disability, the majority of Swedish Child Health Centers (CHCs) have since the early 90’s conducted language screening with 3-year olds using Westerlund’s method or with 2,5-year olds using Miniscalco’s method. The National Board of Health and Welfare has published a new national child healthcare program (Socialstyrelsen, 2014b) in which the language screening in Uppsala municipality needs to resituate to when the child is 2,5 years old. LÄS MER