Sökning: "kommunikativ identitet"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kommunikativ identitet.
1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER
2. I ett tal till nationen - En diskursiv studie om nationalism & nationell identitet under en kris
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Den här undersökningen har i syfte att studera Stefan Löfvens tal till nationen som hölls under covid-19 pandemin 2020. Avsikten med studien har utifrån det kvalitativa materialet varit att undersöka hur lingvistik och de symboler som uttrycks i talet påverkar meningsskapande, den nationella identiteten samt om nationalism kan verka som ett inkluderande verktyg vid nationell krishantering. LÄS MER
3. Att uttrycka sin identitet genom klädval : En kvalitativ studie om kvinnors klädkonsumtion i relation till identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kvinnor i åldersspannet 18 -25 år upplever sin klädkonsumtion i relation till sin identitet samt hur deras kläders kommunikativa förmåga är en del i deras identitetsskapandet.För att besvara syftet formulerades tre forskningsfrågor; ”Hur använder och betraktar unga kvinnor kläder som en del av deras identitetsskapande?”,”Hur upplever unga kvinnor att de identifierar sig själva med sina kläder?”och ”Hur upplever unga kvinnor att de behöver konsumera kläder för att framställa sig själva?”. LÄS MER
4. Tall, blond, beautiful Oatly : en studie av varumärket Oatlys konstruerade kommunikativa identitet
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Due to increased competition between companies and products, brand communication has emerged as an decisive and competitive aspect of a company’s success. Oatly, the swedish oat-based product producer, utilized, through extensive marketing communications, a increased awareness following their well mediated legal dispute with Swedish milk organization” LRF Svensk Mjölk”. LÄS MER
5. KLARSPRÅK PÅ SKATTEVERKET En undersökning av klarspråksarbetet ur ett medarbetarperpektiv
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få insikt i hur olika faktorer så som regler, normer, arbetssätt, föreställningar osv. påverkar klarspråksarbetet på Skatteverket i Västra regionen, samt vilka uppfattningar sektionschefer och handläggare har om klarspråk både som koncept och som en del av det dagliga arbetet. LÄS MER