Sökning: "kompetensutbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade ordet kompetensutbildning.

  1. 1. Fritidshem som en hälsofrämjande arena.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ann Louise Lopez Karlsson; Ulrika Jönsson; [2023-12-07]
    Nyckelord :intervjustudie; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; hälsofrämjande arbete; fritidshem; salutogent perspektiv; KASAM; känsla av sammanhang; begriplighet; hanterbarhet; meningsfullhet; sociala relationer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur personalen på fritidshem talar om och förstår begreppet psykisk hälsa i relation till fritidshemmets uppdrag samt hur de arbetar hälsofrämjande. Tidigare forskning ger oss en inblick i hur den psykiska ohälsan har ökat under de senaste åren och att det sjunkit ner i åldrarna. LÄS MER

  2. 2. Införandet av digitalisering i Förskolan : - Förskollärares uppfattning om nuvarande Normer och Praxis

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Zainab Sirka; Rana Rashed Talib; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förskola; Pedagogiskt verktyg; Tradition; Normer; Praxis;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att analysera förskollärares uppfattning i samband med införandet av digitala teknologier inom förskoleverksamheten samt undersöka hur dessa attityder och beteenden påverkas av etablerade normer och riktlinjer inom förskolan. Studien besvarar frågeställningarna om hur förskollärare anpassar sig till den ökande digitaliseringen, hur de förhåller sig till införandet av digitala verktyg, samt vilka konflikter och dilemman som uppstår mellan traditionella pedagogiska normer och de möjligheter som digitala verktyg erbjuder inom förskolan. LÄS MER

  3. 3. Övergångsprocesser mellan förskola och förskoleklass för barn med autism : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ina Eriksson; Ikhlas Mohammed Al Abo Joad; [2023]
    Nyckelord :anpassning; autism; barn i behov av stöd; dokumentation; förskola; förskoleklass; kompetens; pedagog; pedagogiska verktyg; rutin; samverkan; specialpedagogik; vårdnadshavare; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Övergången är en komplex process för alla barn. Tidigare forskning visar att barn med autism har en mer ingående övergångsprocess än andra barn i förskolan, men inte alltid samma förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  5. 5. Transspårkande: Lärarnas uppfattningar och dess påverkan på undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Abi Haidar Rana; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; tvåspråkighet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt    Translanguaging eller transspråkande är ett nytt arbetssätt som kan användas i mångkulturella skolor. Det finns flera forskningar som tyder på att transspråkande har en positiv effekt på elevernas språkutveckling och identitetsförstärkning. LÄS MER