Sökning: "konflikter i skolan läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden konflikter i skolan läroplan.

  1. 1. Social utveckling för elever med autism. Lärares tolkningar och arbete utifrån det sociala uppdraget i Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jens Jörnborn; [2023-11-09]
    Nyckelord :värdegrund; värden; normer; social utveckling; autism; lärare; EPP-metoden; fenomenologi; kunskapssociologi;

    Sammanfattning : Syfte: Elever ska utvecklas både kunskapsmässigt och socialt i skolan. Elevers sociala utveckling beskrivs främst i de två första kapitlen i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet [LGR22]. En del av formuleringarna som går att finna där kan upplevas utgöra en svårighet inom autism. LÄS MER

  2. 2. Att se konflikter som ett mänskligt samspel : En kvalitativ forskningsstudie om fyra högstadielärares förhallningssätt till kontroversiella frågor

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Samantha Nur; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här studien har fyra högstadielärare deltagit i en fokusgrupp för att samtala om deras förhållningssätt i mötet med kontroversiella frågor, utifrån tre fallbeskrivningar från religiös och konfliktfylld natur. Resultatet har analyserat ifrån en agonistisk utgångspunkt som synliggör att det är naturligt med konflikter i ett mänsklligt samspel. LÄS MER

  3. 3. Föräldramötet : Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Julin; Sanna Jutman; [2018]
    Nyckelord :Föräldramöte; samverkan; skola och hem; föräldrar; föräldrakontakt;

    Sammanfattning : Det står inte explicit i läroplan eller skollag att lärare är ålagda att erbjuda föräldrar ett föräldramöte, ändå finns det på många skolor. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka grundskollärares erfarenheter av och åsikter om syfte, innehåll samt den samverkan som sker på föräldramöten för att ta reda på varför föräldramötet finns. LÄS MER

  4. 4. Vad vet blivande lärare om mobbning? : En studie om blivande lärares kunskaper om mobbning och mobbning som innehåll i lärarutbildningen

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rickard Bengtsson; [2014]
    Nyckelord :Mobbning; lärarutbild ning; blivande lärare; VFU;

    Sammanfattning : Mobbning är idag ett begrepp som alla i samhället tar på stort allvar. Mobbning som företeelsehar funnits länge även om själva begreppet är relativt nytt. Det finns även inskrivit i svenska skolans läroplan att all personal på skolan ska arbete för att motverka trakasserier och konfliktsituationer. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Engström; Emil Nilsson; [2014]
    Nyckelord :dold läroplan; fritidshem; Foucault; Goffman; immanent pedagogik; institution; styrning; styrningsteknik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER