Sökning: "konflikter mellan pedagoger"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden konflikter mellan pedagoger.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. “VI BRÅKAR FORTFARANDE... JAG VILL BARA LYSSNA OM VI ÄR BÄSTA KOMPISAR” : En kvalitativ studie om förskollärare och barns beskrivning av konflikter och konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Boström; Johan Lindmark; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; social kompetens;

    Sammanfattning : Att ha en god social kompetens är något som är viktigt för att skapa och upprätthålla relationer samt för att kunna hantera olika situationer och eventuella konflikter som uppstår i mötet med andra människor. Social kompetens är också något som ingår i förskolans uppdrag och som är beskrivet i läroplanen för förskolan. LÄS MER

  3. 3. Konflikt eller inte konflikt, det är frågan... : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sanna Meisner; Karolina Hagerman; [2023]
    Nyckelord :ABC-modellen; förskola; konflikt; konflikthantering; robust samarbetskultur; samspel; självinsikt; trivsel; välmående;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers syn på konflikter mellan kollegor i förskolan. Genom studien önskar vi belysa konflikter mellan pedagoger i förskolan samt vilken inverkan konflikter kan ha på pedagogers samspel, trivsel och välmående. LÄS MER

  4. 4. Inkluderade elever med läs- och skrivsvårigheter : Två delstudier undersöker pedagogers erfarenheter kring identifiering och stöd hos två olika elevgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katrin Englund; Mimma Tadzic; [2023]
    Nyckelord :flerspråkiga elever; inkluderade elever; integrerade elever; elever med IF; specialpedagogiska perspektiv; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundskolor i två kommuner identifierar och beskriver det stöd som utformas för att möta läs- och skrivsvårigheter hos två distinkta elevgrupper, flerspråkiga- samt integrerade elever, alltså elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) som inkluderas i grundskoleklass. Studien är uppdelad i två delstudier som undersöker varje grupp separat och belyser relevanta delar i den specialpedagogiska verksamheten. LÄS MER

  5. 5. "Konflikthantering i förskolan: Hur det påverkar barns sociala utveckling" : En observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Neruda Hammoud; [2023]
    Nyckelord :barns sociala utveckling; konflikter; konflikthanteringsstrategier; pedagoger; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsarbetet är att undersöka vilka strategier pedagoger i förskolan använder sig av för att hantera konflikter som uppstår mellan barn. För att uppnå ett trovärdigt resultat genomfördes observationer i den dagliga verksamheten både inomhus och utomhus. LÄS MER