Sökning: "konflikthantering konflikter pedagoger barn känslor"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden konflikthantering konflikter pedagoger barn känslor.

  1. 1. Pedagogers konflikthantering i förskolan : En kvantitativ studie om pedagogers berättelser om hanteringen av barns konflikter med andra barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jakob Friberg; [2022]
    Nyckelord :Cessation strategy; conflict resolution; conflicts; cooperative strategy; non-verbal communication; verbal communication; Icke-verbal kommunikation; konflikthantering; konflikter; samarbetande strategi; upphörande strategi; verbal kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med arbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med barns konflikter med andra barn där frågeställningarna är följande: Hur berättar pedagogerna utifrån sina erfarenheter om sin hantering av barns konflikter? samt Hur görs barnen delaktiga i konflikthanteringen enligt intervjupersonernas berättelser? Den teoretiska utgångspunkten i studien är socialkonstruktionismen, där språket ses som en social handling där vår verklighet är socialt konstruerad och utvecklas i sociala interaktioner med andra, samt det sociokulturella perspektivet. Insamlingen av empiri skedde i form av intervjuer med 4 pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Konflikter och konflikthantering i förskolan utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; konflikt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Inledning Konflikter är en del av förskolans vardag. Det finns olika orsaker till att barns konflikter uppstår. Utifrån pedagogers perspektiv ses konflikter ofta som något negativt. Enligt många forskare är dock konflikter ett tillfälle för utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Barns kamratkonflikter - ett brett spektrumav färgstarka känslor och våld : En fenomenologisk studie om barns upplevelser och erfarenheter av fenomenet kamratkonflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Åberg; Klara Wennerlund; [2018]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Kamratkonflikt; Fenomen; Upplevelse; Erfarenheter; Essens och Förskolebarn;

    Sammanfattning : Studiens problemområde ligger till grund på den rådande bristen av barns perspektiv på konflikter och konflikthantering i forskning, därför vill vi bidra med ny kunskap i forskningens tomrum av barns upplevelser och erfarenheter av kamratkonflikter i förskolan. Denna studie utgår från fenomenologin, där syftet är att närma oss barns, 3–6 år, livsvärldar för att beskriva deras erfarenheter av fenomenet kamratkonflikter i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i förskolan : pedagogers resonemang kring kommunikation i samband med konflikthantering.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Odqvist; Erika Östling; [2017]
    Nyckelord :Pedagog; konflikt; konflikthantering; förskola; kommunikation; behov; Nvc;

    Sammanfattning : Begreppet konflikt förekommer dagligen i förskolans verksamhet, konflikter är oftast oundvikliga eftersom att människor kan ha olika synsätt på saker och ting men oavsett detta är det viktigt att konflikter kommuniceras och hanteras så att alla inblandade parter får sina röster hörda. I förskolans verksamhet arbetar pedagoger ständigt med att utveckla både sin egen och barns förmåga till konflikthantering genom språket. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering i Förskolan : Ett barn- och pedagogperspektiv på positionering i förhållande till kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Saera Batool; Jessica Rockström; [2015]
    Nyckelord :conflict; conflict management; positioning; discourse; child; preschool; Konflikt; Konflikthantering; Positionering; Subjektskapande; Diskurs; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger säger sig positionera barn och hur barn uttalar sig om sin egen positionering i konfliktsituationer (konflikt och lösning) och hur detta kan relateras till deras kön. Den metod vi valt att använda oss av är intervjuer med barn och pedagoger för att få förstahandsinformation om deras åsikter och erfarenheter kring konflikthantering, samt hur dessa konflikter beskrivs från ett barn- och ett pedagogperspektiv. LÄS MER