Sökning: "konkurrensbaserad prissättning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konkurrensbaserad prissättning.

  1. 1. The Influence of Pricing Strategy on the Growth of SMEs : A Case Study in Liberia

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Dewah Netta Jackson; Ohabuike Joshua Ajuro; [2023]
    Nyckelord :Pricing; Influencing of pricing strategy; SMEs growth; Liberia;

    Sammanfattning : Small and Medium Enterprises (SMEs) play a crucial role in the economic development of any nation. However, due to various challenges, including government policies, cost of production, competition, and market demand, SMEs often struggle to survive and grow. Pricing strategy is one of the critical factors determining SMEs' success. LÄS MER

  2. 2. Affärsrelationens påverkan inom Business-to-Business : En studie avsedd att undersöka hur prissättningsstrategier i B2B-kontexten influeras av affärsrelationer

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Robert Fredriksson; Erik Hamp; Andreas Klöfverskjöld; [2020]
    Nyckelord :Business-to-Business; Affärsrelation; prissättningsstrategi;

    Sammanfattning : Affärsrelationer har kommit att bli allt viktigare för företag de senaste åren, speciellt de som har som mål att bilda relationer med ett företag som kund. Affärsrelationen kan påverka många beståndsdelar inom parternas verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Prissättning av läkemedel : En kvalitativ intervjustudie om hur läkemedelsföretag resonerar vid prissättning av läkemedel och vilka prissättningsstrategier som används

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Rebecka Johansson; Moa Bergström; [2019]
    Nyckelord :Pharmaceutical industry; strategy; pricing; product life cycle; product portfolio; pharmaceutical pricing system; Läkemedelsindustrin; strategi; prissättning; produktlivscykel; produktportfölj; system för prissättning av läkemedel;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Läkemedelsbranschen är en bransch som präglas av såväl höga framtagningskostnader som en påtagligt lång utvecklingsfas av läkemedel. Branschen står vidare inför en rad krav och regleringar från myndigheter som bland annat ger upphov till ett komplext prissättningssystem. LÄS MER

  4. 4. Dynamisk prissättning inom tågbranschen : Inträdesbarriärers påverkan på prissättning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexander Synnes; Tor Axel Thullberg; [2018]
    Nyckelord :Avreglering; Dynamisk prissättning; Inträdesbarriärer; Penetrationsprissättning; Konkurrensbaserad prissättning; Segmenterad prissättning;

    Sammanfattning : Den svenska tågmarknaden är idag avreglerad från att tidigare ha varit monopoliserad av Statens Järnvägar (SJ). Många företag inom tågbranschen använder, precis som inom flyg- och hotellindustrin, sig av dynamisk prissättning. LÄS MER

  5. 5. The Right Price - At What Cost? : A Multi-industry Approach in the Context of Technological Advancement

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Anna Mikaelsdotter Leijon; [2017]
    Nyckelord :Pricing strategy; Strategic management; Data-driven; Intuition-driven; Strategic decision making; Digitalization; Retail; Customer Value-based pricing; Costbased pricing; Competition-based pricing; Prissättningstrategi; Strategisk ledning; Datadriven; Intuitionsdriven; Strategiskt beslutsfattande; Digitalisering; Retail; Kundvärdesbaserad prissättning; Kostnadsbaserad prissättning; Konkurrensbaserad prissättning;

    Sammanfattning : The business climate is undergoing a transformation and managers are faced with several challenges, not the least of which is related to pricing strategy. With an increased transparency in the market as well as anincreased competitive pressure, and with more sophisticated and well-informed consumers, retail businesses find it hard to navigate the pricing jungle. LÄS MER