Sökning: "konst och pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden konst och pedagogik.
1. Att skapa sig fri : En studie om kopplingar mellan frigörande pedagogik och gatukonst och graffiti
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Konst är en kraft som kan förändra samhället. Hur kan vi som blivande bildlärare, som jobbar inom vad jag och många andra anser vara en förtryckande institution som skolan, skapa en bildundervisning, som bygger på denna idé? I denna studie försöker jag hitta svar på den frågan genom den frigörande pedagogikens teori och gatukonstens och graffitins praktiker. LÄS MER
2. Konstens betydelse för vår tillblivelse : - en fallstudie på folkhögskola
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och vuxnas lärandeSammanfattning : Konstnärliga uttryck är centrala för människan och har en potential att beröra oss. Vi kan genom konsten uppleva sådant som vi inte själva har någon erfarenhet av, genom att någon skickligt har fångat en erfarenhet som levandegörs för en annan människa på scen, i ett musikstycke eller i ett konstverk. LÄS MER
3. Harmonilära - en performativ konst med teoretisk täckmantel : Hur upplever klassiska musiker en mer praktiskt inriktad undervisning i harmonilära?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Detta självständiga arbete grundar sig i en nyfikenhet kring praktiska övningar och komplement till den vanligtvis teoretiskt lagda undervisningen i musikteori. Den nutida forskningen uppmanar till en mer praktiskt inriktad undervisning då mycket av den musikteori som lärs ut idag saknar pedagogisk tanke. LÄS MER
4. Finns det en groove: Delta : Lärares syn på rytm & samspel i musikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Att spela trummor har alltid varit en grundpelare i mitt musikliv. Någonstans i mitten av min lärarutbildning bestämde jag mig för att plocka upp trumstockarna igen och utveckla mitt trumspel. LÄS MER
5. Att sätta Agendan : En intervjustudie om lärare i samhällskunskaps friutrymme och nyhetsanvändning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : This study aims to contribute knowledge about how secondary teachers perceive their work with political news, in their teaching in the subject social studies. The study is based on qualitative interviews with five secondary teachers, who hold varying experience of teaching in the subject of social studies. LÄS MER