Sökning: "konstruktivism pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden konstruktivism pedagogik.

  1. 1. ”Grabbarna kan inte hantera penslar”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :My Ancar; Linnea Stålsmeden; [2023-10-23]
    Nyckelord :Bildskapande; Genus; Kön; Jämställdhet; Intersektionalitet; Fritidshem; Konstruktivism; Genuskontrakt; Lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie behandlar bildskapandet i fritidshemmet i relation till ett genusperspektiv. Syftet med studien är att undersöka bildskapandet i fritidshemmet med fokus på ett genusperspektiv utifrån lärares beskrivningar av sina erfarenheter och utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Alla våra samtal... : En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Judith Garcia; Martin Holm; [2023]
    Nyckelord :School-age educare; scientific essay; collegial learning; relations; language; social constructivism; relational pedagogy; Fritidshem; vetenskaplig essä; kollegialt lärande; relationer; språk; social konstruktivism; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Titel: Alla våra samtal...- En vetenskaplig essä om kollegialt lärande, relationer och språk. LÄS MER

  3. 3. Idrott på schemat : En kvalitativ och kvantitativ studie om hur elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsa i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Reuterstrand; Nalin Yesilgül; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; årskurs 3; uppfattning; egenvärde; investeringsvärde; fenomenografi; individuell konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad elever i årskurs 3 uppfattar ämnet idrott och hälsas syfte att vara, egenvärde respektive investeringsvärde. Samt synliggöra om det finns ett samband mellan elevers egna fysiska aktiviteter utanför skolan kopplat till vad de uppfattar som idrottsämnets syfte. LÄS MER

  4. 4. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  5. 5. "Jag är tattoo, tattoo är jag" : En kvalitativ studie om tatueringars betydelser för individer och samhället.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Miranda Sjösten; Josefin Sjögren; [2019]
    Nyckelord :Tattoo; identity; self-realization; reflexivity; norms; consumption; acceleration; symbols; social action; Tatuering; identitet; självförverkligande; reflexivitet; normer; konsumtion; acceleration; symboler; social handling;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att söka förståelse för tatuerade personers individuella uppfattningar kring betydelsen av deras tatueringar, samt kring tatueringar på en generell nivå. Vidare har vi haft för avsikt att undersöka hur tatuerade personer upplever omgivningens uppfattningar och bemötande utifrån tatueringarna. LÄS MER