Sökning: "konstruktivt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden konstruktivt lärande.

  1. 1. Anestesisjuksköterskors upplevelser av det interprofessionella samarbetet vid akuta kritiska händelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ramses Blixt; Anna Fogelqvist Bredford; [2023]
    Nyckelord :akut kritisk händelse; anestesisjuksköterskans upplevelse; hierarki; interprofessionellt samarbete; kvalitativ innehållsanalys; upplevelse;

    Sammanfattning : Introduktion: Säker vård förutsätter ett fungerande interprofessionellt samarbete. Sjuksköterskor och läkare har dock olika syn på samarbete, vilket kan försvåra arbetet vid akuta kritiska händelser. Studien har genomförts med begreppen säker vård och samverkan i team som teoretisk referensram. LÄS MER

  2. 2. HR-personals erfarenheter av hur konflikthantering bidrar till positiv förändring på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Amanda Tegelberg; Jennifer Andersson Molin; [2023]
    Nyckelord :Human Resources; KASAM; Konflikter; Konflikthantering; Transformativt lärande.;

    Sammanfattning : Det är oundvikligt att det uppstår arbetsplatskonflikter, då det förekommer konflikter i alla mellanmänskliga relationer. Konfliktsituationer kan hämma organisationsutvecklingen samt medföra en risk att ohälsa på arbetsplatsen uppstår. Tidigare forskning visade att Human Resources (HR) är en viktig del i konflikthanteringen. LÄS MER

  3. 3. Varierad undervisning och dess påverkan på elevers kunskapsinhämtning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Huynh; Linn Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vår kunskapsöversikt har vi arbetat kring frågeställningen “Vilka argument finns det för att en varierad undervisning skapar goda förutsättningar för lärande och utveckling i religionsundervisningen?” Samt belyses motargument som finns och som pekar på att den varierande undervisningen kan utgöra ett hinder för kunskapsinhämtningen.  I informationssökandet om kunskapsöversikten har vi sökt på olika databaser och nyckelord för att få fram så stort urval av artiklar, rapporter och avhandlingar som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Elevers hantering av mobbningssituationer : En studie av lärare och elevers uppfattningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daniel Mindic; Isak Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; elev-ingripande; självtilltro; förstärkning; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien belyser ett problemområde inom hanteringen av mobbning i fritidshem och skola utifrån kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två olika skolor. Tidigare forskning visar att många lärare väljer att inte ingripa för att hjälpa elever vid mobbningssituationer medan andra lärare menar att det är lärarens ansvar att göra detta. LÄS MER

  5. 5. Vad är bra och dålig lek? : En kvalitativ studie om vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Kollin; Ludwig Skagvall; [2021]
    Nyckelord :lek; fritidshem; bra lek; dålig lek; resonemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek. Frågeställningar som ställs i studien är: Vad anser lärarna är bra och dålig lek? Vad grundar sig lärarnas resonemang i? Vad finns det för eventuella likheter eller skillnader mellan lärarnas resonemang? I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom enskilda och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER