Sökning: "konsumentöverskott"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet konsumentöverskott.

  1. 1. Är fotbollsmatcher ett samhällsekonomiskt självmål? : Ansats till en samhällsekonomisk lönsamhetskalkyl av ett fotbollsevenemang

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anton Melldahl; Filip Wretner; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Marknaden för sport är intressant i och med den speciella relationen mellan supportrar, som är konsumenter, och föreningarna som producerar varan. Stor del av det värde supportrar finner i evenemangen är det som de själva skapar genom deltagandet snarare än underhållningen. LÄS MER

  2. 2. Priskrig och konsumentöverskott

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Taillefer Dellenholt; Malkolm Wester; Oliver Nilsson; Felix Thunström; [2020]
    Nyckelord :Pharmacy; Price wars; Consumer surplus; VPC framework; Perfect competition; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Price Wars and Consumer Surplus Seminar date: 2020-06-03 Course: FEKH19, Bachelor Degree Project in Strategic Management, 15 ECTS Authors: Felix Thunström, Malkolm Wester, Oliver Nilsson, Simon Taillefer Dellenholt Advisor: Niklas L. Hallberg Key words: Pharmacy, Price wars, Consumer surplus, VPC framework, Perfect competition Purpose: The purpose of this paper is to investigate how a price war affects consumer surplus. LÄS MER

  3. 3. Recreational demand for the Swedish Mountains: A case from Storulvån and Helags during winter : An Environmental Valuation using the Travel Cost model

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Amanda Tomasdotter; [2017]
    Nyckelord :zonal travel cost model; non-market valuation; environmental good; mountain area;

    Sammanfattning : This study was conducted during the winter months in the mountains. The main objective was to estimate visitors’ values for two recreational mountain areas in Sweden, Storulvån and Helags, using the travel cost method. From the estimated values, a recreational demand and a consumer surplus has been estimated. LÄS MER

  4. 4. Sälj det nu eller aldrig : En studie om hotellbranschens kraftiga priskurvor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Vanessa Polonis; Per Björklund; Nathalie Panek; [2017]
    Nyckelord :consumer value; consumer surplus; price management; price strategies; yield management; hotel industry; demand fluctuations; price fluctuations; supply; demand; price awareness; upplevt värde; konsumentöverskott; prissättning; prssättningsstrategier; yield management; hotellbranschen; fluktueringar i efterfrågan; fluktueringar i priset; utbud; efterfrågan; prismedvetenhet;

    Sammanfattning : The hotel industry is characterized by perishability, which means that its services cannot be stored and saved to a later sales opportunity. In that world, a room that is not booked is lost forever. LÄS MER

  5. 5. Uppskattning av betalningsviljan för Peace & Love 2011

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Nationalekonomi

    Författare :Hampus Dahlqvist; Tarek Laham; [2016]
    Nyckelord :Peace Love; festival; Willingness to pay; stated preferences; revealed preferences; regression.; Peace Love; festival; betalningsvilja; uttalade preferenser; avslöjade preferenser; regression.;

    Sammanfattning : I denna uppsats skattas betalningsviljan hos besökarna på Peace & Love-festivalen år 2011. Med hjälp av enkätdata baserad på avslöjade och uttalade preferenser presenteras en regressionsanalys med olika oberoende variabler som karaktäriserar en festivalbesökare. LÄS MER