Sökning: "konsumentens köp beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden konsumentens köp beteende.

  1. 1. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  2. 2. Påverkan av användarrecensioner på konsumentens beslutsprocess : En studie baserat på en kvantitativ undersökning om hur användarrecensioner påverkar konsumenters beslutsprocess vid val av produkter och tjänster online

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Reveman Felix; Leo Listerman; [2023]
    Nyckelord :User reviews; Consumer decision-making process; Purchase decisions; Marketing; Consumer behavior; E-commerce; Customer satisfaction; Användarrecensioner; Konsumenters beslutsprocess; Köpbeslut; Marknadsföring; Konsumentbeteende; E-handel; Kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användarrecensioners påverkan på konsumenters beslutsprocess vid köp av produkter eller tjänster och faktorer som påverkar förtroendet för dessa recensioner. Studien visar att användarrecensioner har en betydande inverkan på konsumenters köpbeslut, med subjektiva normer och upplevd beteendekontroll som viktiga faktorer i beslutsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Hallå, behöver du verkligen den där? : En studie om interna och externa faktorers påverkan på impulsivt köpbeteende i den digitala modehandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ida Nilsson; Emmy Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Unplanned purchase; e-commerce; digital buying-behavior; impulsive buying-behavior; affective influence; Oplanerade köp; e-handel; digitalt köpbeteende; impulsivt köpbeteende; affektiv påverkan 5;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i dagens samhälle ger konsumenter reklam och erbjudande vart de än kollar. Via sociala medier når företag lätt ut till sin målgrupp och kan med små medel påverka konsumentens behov. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhet – en prioritering hos e-handelskonsumenter? : En studie om konsumenters beteende vid valet av hållbara leveransalternativ.

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Eskilstorp; Madeleine Holmqvist; [2021]
    Nyckelord :Triple bottom line; Sustainability; Last mile; Consumer behavior; E-commerce; Triple bottom Line; Hållbarhet; Sista milen leveranser; Konsumentbeteende; Ehandel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar konsumenternas val av leveransalternativ och varför dessa blir avgörande i konsumenternas sista milen val. Enligt tidigare forskning är sista milen leveranserna e-handelns minst hållbara del men som samtidigt också har störst potential att förändras till att bli mer hållbar. LÄS MER

  5. 5. Nästa generations e-handel : En kvantitativ studie om hemleverans av skönhetsprodukter via Q-commerce

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Åberg; Charlotte Ericson; [2021]
    Nyckelord :E-commerce; Beauty products; Customer behavior; Purchase intention; Mobile shopping; Delivery service; Home delivery; On-demand; Q-commerce; E-handel; Skönhetsprodukter; Konsumentbeteende; Köpintention; Mobilshopping; Leveransservice; Hemleverans; På begäran; Q-commerce;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på vilken påverkan tillgänglighet, bekvämlighet och tid har på konsumenters köpintention vid köp av skönhetsprodukter via q-commerce. Undersökningen baseras på teorier utifrån konsumentbeteende, köpintention och konsumentens köpprocess som har föranlett utvecklingen av q-commerce. LÄS MER