Sökning: "konsumentsegmentering"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet konsumentsegmentering.

  1. 1. Uppsalastudenters återanvändande av vattenflaskor : Återanvändningsaspektens påverkan på studenter vid köpbeslut av buteljerat vatten

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Riikka Emilia Vainio; Adam Van Zeebroeck; [2014]
    Nyckelord :Vatten; vattenflaska; återanvändbarhet; marknadssegment; materiella och immateriella egenskaper;

    Sammanfattning : Genomsnittssvensken har börjat dricka mer buteljerat vatten. Detta går att se på försäljningen som har ökat kraftigt under de senaste tio åren. Denna studie undersöker om det finns konsumenter som tänker på återanvändbarheten av flaskan när de står och väljer bland flaskorna på butikshyllan. LÄS MER

  2. 2. Psykografisk segmentering - en kritisk granskning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Alkner; Anna Alenryd; Katey Bark; [2003]
    Nyckelord :Psykografi; segmentering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Psykografi beskriver en konsuments beteende och psykologiska karaktäristika genom att kartlägga faktorer som exempelvis livsstil, värderingar och personlighet. Psykografiska variabler har blivit allt mer aktuella vid marknadssegmentering och det är detta användningsområde för psykografi som behandlas i denna uppsats. LÄS MER