Sökning: "konsumtionsbeteende"

Visar resultat 21 - 25 av 149 uppsatser innehållade ordet konsumtionsbeteende.

  1. 21. Dela, engagera, byt: gemenskap som skapar förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emma Forsgren; Ella Stattin; [2023]
    Nyckelord :Cirkulärt mode; engagemang; community; värdeskapande; Instagram; Social Sciences;

    Sammanfattning : I nuläget har textilkonsumtion en betydande negativ miljöpåverkan och behovet av hållbara konsumtionsmönster blir allt mer brådskande, konsekvent har modeindustrin en central roll i att främja förändring. För att hantera industrins utmaningar kring miljöpåverkan, utforskar denna studie styrkan i engagemang och community-byggande aktiviteter på Instagram. LÄS MER

  2. 22. Hållbar klädkonsumtion – det låter bra, men hur gör jag? : En kvalitativ intervjustudie om ungas resonemang kring kläder och klädkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Josefine Hummel; Cecilia Castillo Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Klädkonsumtion; konsumtionsbeteende; konsumtionsattityd; hem- och konsumentkunskap; hållbar klädkonsumtion;

    Sammanfattning : Bakgrund Klädindustrin kritiseras för negativ påverkan på miljön och social orättvisa i fabriker. Klädföretagens ambition att öka produktionens effektivitet och pressa priserna hotar FN:s hållbarhetsarbete och de uppsatta målen i Agenda 2030. Trots detta har klädkonsumtionen ökat. LÄS MER

  3. 23. Retur, Retur, Retur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Dayu Zhang; Jakob Johansson; [2022]
    Nyckelord :Returbeteende; Hållbarhet; E-handel; Miljömedvetenhet.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringens utveckling har konsumenters köpbeteende förändrats inom E-handel. Det digitala handelsrummet erbjuder konsumenten en bekvämare köpupplevelse med utökade alternativ såsom utbud och priser. E-handelsföretagen konkurrerar hårt mot varandra och generösa returpolicyer används som ett konkurrensmedel. LÄS MER

  4. 24. Att möta den gröna efterfrågan : Hur grön marknadsföring kan hjälpa veganer att lätta sitt samvete genom ett medvetet konsumtionsbeteende.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Karolina Drake af Hagelsrum; Linnea Svennblad; [2022]
    Nyckelord :Grön marknadsföring;

    Sammanfattning : To meet the green demand How green marketing can help vegans ease their conscience through conscious consumption. The purpose of this study is to explore how green marketing can help vegans ease their conscience through conscious consumption. LÄS MER

  5. 25. Classification Method of Financial Behaviour Through Means of Machine Learning : Can a classification method created using bank transaction and machine learning help individuals to understand their spending behavior?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yilei Cheng; Akhmed Al-Sayed; [2022]
    Nyckelord :machine learning; bank transactions; classification; spending behaviour; overspending; money awareness.; maskininlärning; banktransaktioner; klassificering; utgiftsbeteende; överutgifter; finansiell kunskap.;

    Sammanfattning : With the current fast transformation from physical cash to digitized banking systems, there are more and more people that are at risk of overspending without realizing it. There are methods and researches done that are targeted at incorporating machine learning in identifying fraudulent transactions and credit scores but currently there is no research done in categorizing people’s behaviour based on transaction records using machine learning techniques. LÄS MER